Motion Capture

Motion capture is het maken van animaties door middel van het vastleggen van bewegingen. Wij hebben ons verdiept in het gebruiken van motion capture en dit zijn onze bevindingen. Het voordeel van het gebruiken van motion capture is dat de animaties binnen games natuurlijker worden. Daarnaast is het tijdbesparend omdat een groot deel geautomatiseerd kan worden.

Wat we nodig hebben voor motion capture

Wanneer je van plan bent motion capture te gaan gebruiken zijn er 3 dingen die je van te voren moet voor bereiden namelijk de locatie, hardware en software. Voor dat je aan de opnames begint is het een goed idee een storyboard klaar te hebben. Op de storyboard wordt het verhaal uitgebeeld in de vorm van tekeningen en tekst, vergelijkbaar met een stripboek. Verder is er een locatie benodigd voor het opnemen.

Qua hardware hebben wij nodig:

– Camera’s (wij hebben twee Xbox Kinects gebruikt)

– Kinect naar pc adapter (1 per kinect)

– Statief voor de camera’s

– Playstation Move controllers

– 1 usb 3.0 hostcontroller per kinect (Het systeem dat alle usb poorten aanstuurt

– Laptop met een stevige videokaart

Qua Software hebben wij nodig:

– Opnamesoftware

– Editingsoftware

– 3D tool voor de rigs

– Game engine

 

Setup

Een set-up is in dit geval de inrichting van de ruimte waar de opnames worden gemaakt. Het gaat hier om de positie van de camera’s in een ruimte. Het is hier belangrijk dat de positie van de camera’s goed staan en de achtergrond duidelijk is ingesteld zodat de verschillen tussen de acteur en de omgeving merkbaar zijn.

Er zijn twee soorten set-ups, te zien in de afbeelding hieronder

Twee soorten set-ups voor motion capture

Deze set-ups worden beide gebruikt afhankelijk van de situatie, het gaat erom welke set-up de beste resultaten geeft denk hierbij aan of een animatie voornamelijk richting de camera blijft of dat de acteur 360 graden moet kunnen rond draaien. Bij beide set-ups is het belangrijk dat de achtergrond duidelijk is en aangegeven is wat getrackt moet worden.

Recorden

Dan is het zover, we kunnen beginnen met het opnemen. Allereerst worden de camera’s gekalibreerd zodat wanneer de recordings kunnen worden getrackt met de tracking software kan bepalen waar de camera’s moeten staan in de scene. Tijdens het opnemen maken de acteurs gebruik van de story board om te weten wat ze moeten acteren en hoe het verhaal zich afspeelt, dit is namelijk moeilijker dan je misschien zou denken.

Wanneer de opnames klaar zijn worden de opnames van de verschillende camera’s gesynchroniseerd en samengevoegd. Dit samengevoegde bestand wordt gebruikt door de editing software om de animaties te tracken.

Volgende week gaan we verder in over het editen en wat er verder moet gebeuren wanneer het acteren klaar is en de opnames zijn voltooid. Mocht je nog vragen hebben over de workflow de werking of iets over motion capture na het lezen van dit artikel of al voor het lezen van dit artikel neem dan gerust contact op via info@8D-Games.nl.