Motion capture implementeren

Dit is het dan, het derde en laatste deel van onze motion capture serie. Waar wij beschrijven hoe wij motion capture gebruiken om onze animaties te maken. Eerder hebben wij het over het opnemen van motion capture beelden en het editen van motion capture beelden gehad. Het vervolg daarvan is de laatste stap namelijk het implementeren van de animaties.

Proces

pasted-image-at-2016_11_02-10_34-am

Het implementeren van de gemaakte animaties wordt gedaan door middel van een proces. Deze stappen zijn als volgt:

  • Verzamelen
  • Importeren
  • Settings
  • Andere afdelingen

Hierbij beginnen we met het groeperen van de geëxporteerde animaties in een gestructureerde mappen structuur. Tijdens het editen zijn de animaties al gedocumenteerd en goed beschreven waardoor deze stap snel doorlopen kan worden. Deze animaties worden in het geval van 8D Games gebundeld in een pakket wanneer alle animaties klaar zijn. Mochten er toch nog animaties bij komen kunnen deze omdat ze allemaal zijn los geknipt er gemakkelijk bij geplaatst worden.

Deze animaties worden vervolgens in een game engine geplaatst. Wij maken gebruik van Unity voor deze animaties. Hier worden de animaties nog een beetje aangepast aan de omgeving waar ze in worden geplaatst. Na deze laatste stap zijn de animaties gereed en is het succesvol.

Alternatieven

Er zijn een aantal alternatieven voor motion capture. Waar onder het eeuwen oude handmatige animeren, met de hand elke positie aangeven en een key plaatsen zodat deze pose onthouden word door de software. Dit is vergelijkbaar met stopmotion. Dit heeft zijn voordelen omdat je op deze manier 100% controle kunt hebben over de bewegingen maar dit kost veel tijd en ervaring.

Animaties kunnen ook gekocht worden. Voor simpele animaties is dit prima te doen, maar zodra er specifiekere animaties moeten komen word dit al snel lastig, neem lopen als voorbeeld. Je kan bang/ trots lopen er zijn kinder loopjes, zombie loopjes, oude mensen loopjes, dikke/dunne mensen loopjes en ga zo maar door. Daarnaast kan het kopen van animaties duur zijn.

Het alternatief van het gebruiken van motion capture is het handmatig maken van deze animaties. Wij willen altijd nieuwe dingen proberen om te ontdekken hoe het werkt en het ook in echte situaties toe te passen.

Dit is het einde van onze reeks over motion capture als middel. Heb jij nog vragen over de werking van motion capture of het maken van animaties na het lezen van dit artikel neem dan contact op via info@8D-Games.nl.