De voordelen van motion capture

Laatst hebben wij in een driedelige serie uitgelegd hoe wij motion capture toepassen. Hier hebben we het gehad over motion capture opnemen, het motion capture editen en het motion capture implementeren. Het is een heel interessant onderwerp en is op veel manieren te gebruiken. Dit is dan ook de reden dat wij nog even de voordelen onder de aandacht willen brengen. De twee grootste voordelen van motion capture zijn tijdsbesparing en natuurlijkere animaties. Lees hieronder meer over deze en andere voordelen.

Tijdsbesparingcoins-1523383_1920

In de artikelen hebben we het al een paar keer genoemd maar het is een belangrijk onderdeel van motion capture. Door het maken van opnames om de bewegingen van personages te animeren zorgt ervoor dat het vaak vrij snel af is. Het alternatief hiervoor is het handmatig animeren van deze bewegingen. Dat kan veel tijd kosten. Het voordeel van tijdsbesparing is dat het kosten bespaart. met als resultaat dat het eindproduct goedkoper kan worden opgeleverd.

Natuurlijkere animaties

De opnames worden gedaan aan de hand van echte bewegingen. Daardoor zijn de bewegingen natuurlijker omdat ze verbonden zijn aan de bewegingen van een persoon. Hierdoor komen de animaties ook geloofwaardiger over tijdens het spelen. Dit heeft als resultaat dat de speler meer betrokken raakt en blijft met het spel, waardoor de speler het spel vaker en langer zal blijven spelen.

Verschillende personages

Het voordeel van motion capture is dat het niet gelimiteerd is aan menselijke personages. Bewegingen van draken, robots enzovoorts kunnen ermee worden geanimeerd. Hierdoor zijn de mogelijkheden breder dan alleen menselijke personages. Dit heeft als resultaat dat het dus ook op verschillende situaties toe te passen.

Uitbreidingen

Het instellen en het koppelen van deze animaties is iets wat vaak eenmalig gebeurd. Hierdoor zijn de opstartkosten lager bij mogelijke uitbreidingen. dit komt doordat de eerste instellingen al gedaan zijn. Daarnaast kunnen dezelfde animaties voor verschillende personages worden gebruikt. Geïnteresseerd in het toepassen van motion capture in een serious game? Neem dan contact met ons op via het contactformulier of info@8D-games.nl.