Hoe werkt een scrumteam aan een sprint?

game-characters-1744096_1920
De vorige keer hebben we naar scrum gekeken. Hoe werkt het en wat zijn de voordelen? We hebben toen vooral gekeken naar de kant van de opdrachtgever. Deze keer nemen we een kijkje achter de schermen bij 8D Games en kijken we wat er gebeurd in het scrumteam wat de serious game aan het maken is.

Het scrumteam

In een scrumteam zijn verschillende rollen. Elke rol heeft zijn eigen taak en samen geven ze het beste totaal resultaat. kids-56952_1920
Zo heb je de product owner die de wensen van de klant in de gaten houd en zorgt dat de klant krijgt wat die nodig heeft. Daarnaast staat de scrummaster, die zorgt dat het team krijgt wat het nodig heeft om aan de wensen van de product owner te voldoen.Het kan natuurlijk zijn dat er wensen zijn die niet haalbaar zijnย omdat er te weinig tijd is. Dat overleggen de scrummaster en product owner met elkaar en proberen met de beste oplossing te komen.

Ook houdt de scrummaster toezicht op de vorderingen van de teamleden. Wat moet eerst af zodat anderen verder kunnen en halen ze de planning. In het scrumteam zitten natuurlijk de programmeurs en designers die de games maken. Wat de designer maakt moet de programmeur inde game zetten. Dat vergt veel interne planning en overleg om te zorgen dat alles goed verloopt.

Hoe werkt een sprint in scrum?

Elke sprint begint met een planning. Wat zijn de wensen, wat zijn must haves en wat zijn nice to haves? Voor welke taken is er tijd deze sprint? Als dat duidelijk is hebben we een planning voor de sprint en kunnen we twee weken aan de slag. Elke dag beginnen we met een daily stand-up. Een kort moment waarin iedereen aangeeft waar die mee bezig is geweest, waar die mee bezig gaat en of hij iemand nodig heeft voor overleg. Dit moment zorgt er voor dat iedereen in het scrumteam weet wat er gebeurd en dat bottlenecks direct zichtbaar worden. In het begin van de middag gaat de scrummaster een eigen rondje maken langs iedereen. Ligt iedereen op schema, welke taken lopen uit?

Alle taken hangen in een scrumbord. To do, doing now, check, done. Als je een taak gaat doen, zet je het bij doing now, Denk je dat die klaar is laat je het door iemand anders checken en als het goed is gaat het naar done. Zo behouden we overzicht wat er gebeurd.
Deze taken worden elke dag in een grafiek weergegeven, de burn down chart. Hier staan alle taken in verwerkt en als je iets gedaan hebt gaat de grafiek omlaag. Er is een ideale rechte lijn en er is een werkelijke lijn. Als je die samen ziet heb je dus direct een idee of je voor of achter loopt. Een stukje gamification binnen scrum.

Testen en de nieuwe sprint

Tijdens de sprint zijn de scrummaster en de product owner steeds met elkaar in overleg om te kijken of alles goed gaat.board-361516_1280 Waar nodig sturen ze het scrumteam bij. Ondertussen bereiden ze ook de volgende sprint voor. Wat zijn de wensen? Wat is daarvoor nodig? Hoe beter ze dit voorbereiden hoe sneller het plannen gaat en hoe meer tijd er over blijft voor het uitvoeren.

De laatste dag van een sprint is bij 8D Games een testdag. We testen dan alles wat we gemaakt hebben. Het liefst testen we met de eindgebruiker en de opdrachtgever maar sowieso testen we altijd alles ook zelf. We testen op verschillende devices en browsers en we testen ookย  of je bijvoorbeeld vals kan spelen. Uit de test komen natuurlijk fouten of nieuwe wensen en die nemen we mee in de volgende sprint.
Na twee weken hard werken en weer een sprint opgeleverd te hebben vieren we altijd het einde van een sprint door gezamenlijk lekker te gaan eten en vieren we het einde van de sprint. Want na hard werken moet er ook ruimte zijn om flink te ontspannen.

Met scrum hebben we geen deadline gemist. Sterker nog: we hebben nog nooit over hoeven werken om een sprint te halen. Overwerk of crunchtime is een gevolg van slechte planning. Hierdoor blijft 8D Games ook voor het scrumteam een prettige plek om te werken.
Niet alleen heeft scrum voor ons als scrumteam veel opgeleverd maar voor opdrachtgevers is het de beste manier om samen een serious game te ontwikkelen. Een wendbaar project waarbij je volledige invloed hebt, wie wil dat nou niet?