Serious games maken met scrum

Toen we net begonnen waren met het maken van serious games waren we op zoek naar een manier om het maximale scrum projectuit onze productietijd te halen. We wilden een goede interne communicatie en planning en bovendien onze serious games op tijd opleveren aan onze klant. Maar moesten we dat aanpakken? Wij zijn gaan werken met scrum. Een manier om grote (software) projecten te plannen. Zowel onze opdrachtgevers als wijzelf zijn hier erg tevreden mee. We hebben nog nooit een deadline gemist!

Wat is scrum?

Bij scrum verdeel je een project in sprints van twee weken. In die twee weken leveren we altijd iets concreets op wat we gaan testen. Dit heeft twee grote voordelen:
1 Door grote projecten op te knippen in klein stukjes kun je ze beter inschatten. Hierdoor is de kans klein dat we een deadline missen.
2 Door elke twee weken iets op te leveren kan de opdrachtgever steeds testen en bijsturen. De opdrachtgever behoud controle.

Het is dus niet dat we zes maanden verdwijnen en je dan maar moet hopen dat we iets goeds gemaakt hebben. Nee, elke twee weken kun de opdrachtgever zien wat we gedaan hebben, het testen met bijvoorbeeld de doelgroep en waar nodig bijsturen.
Scrum maakt je dus wendbaar want je kan steeds bijsturen en bepalen we wat er de volgende sprint moet gebeuren.

Discipline

Scrum vraagt wel discipline van de opdrachtgever. Die moet namelijk bij het plannen van een sprint vooraf goed nadenken wat er moet gebeuren. Wat heeft prioriteit en wat niet?
Als de sprint van twee weken gepland is kan de opdrachtgever namelijk niet om de dag bellen, kunnen jullie morgen dit klaar hebben? Als dat niet ingepland is er ook geen tijd voor ingeruimd. Iets toevoegen betekend dan ook aan de andere kant er iets afhalen. Want de twee weken  blijft de twee weken.

Natuurlijk hebben wij ook discipline nodig om de afgesproken taken uit te voeren. We werken in een team waarbij blurredverschillende teamleden aan 1 taak werken. Bijvoorbeeld een designer ontwerpt een 3D model, de 3D-er maakt het model, de animator zorgt dat het model goed beweegt en de programmeur zorgt dat het werkend in het spel komt. Als ergens in deze ke
ten iets mis gaat, bv iemand is niet op tijd klaar, heeft dit gevolgen voor de rest van de keten en komt het eindproduct in gevaar. Daarom werken we met een scrummaster: een persoon die de planning en de voortgang van de sprint steeds in de gaten houd.

We gebruiken een scrumbord waarin we alle taken zetten. Als je een taak gedaan is verschuif je het naar Done. Zo houden we overzicht wat gedaan is en wat nog moet worden gedaan. Daarnaast werken we met burn down charts. Een grafiek die aangeeft hoeveel taken er nog gedaan moeten worden. Zo kunnen we bekijken of we voor of achter lopen.

Zoals je ziet is scrum een werkwijze waar best wat bij komt kijken. Je moet je goed voorbereiden  voor een sprint en daarna je eigen planning steeds controleren. Maar als je dat lukt krijg je projecten die op tijd klaar zijn en waarbij de opdrachtgever controle behoud over het eindproduct. Sinds wij er mee begonnen zijn hebben we niks dan positieve reacties van onze klanten gehad. Het is vaak even wennen maar je krijgt er een goede serious game voor terug die op tijd af is.