Werken als een team is onze kracht

In dit artikel willen wij jullie vertellen wat er voor nodig is om een serious game te ontwikkelen en alles wat daaromheen nodig is en het proces beter maakt. Eerst gaan wij het hebben over de basis die je minimaal nodig hebt en wij breiden hier dan verder op uit. Daarnaast vertellen we over het voordeel van het werken als team.

Basis

Om een serious game te maken heb je twee vaardigheden nodig. Het gaat hier om grafisch ontwerp en programmeervaardigheden. Je kan een heel leuk spel hebben bedacht en ontwikkeld maar het moet ook wel mooi zijn. 

Maar wat als het af is? Wat doe je dan met het spel?

Je gaat het verkopen als je dat niet al hebt gedaan. Dit klinkt vrij kort door de bocht maar hier moet je erover na denken aan wie je doelgroep is en hoe je ze gaat benaderen. Stel je doelgroep zijn jongeren van de leeftijd 12-17, hoe ga je ze dan bereiken? Via social media misschien? Het is wel lekker goedkoop maar er zijn al zoveel bedrijven die dat zo doen, dat het lastig is om daar tussen te komen. Over deze en meer onderdelen ga je met marketing over nadenken.

Hoe lang duurt het om een serious game te maken?

We hadden het in het begin over de basisvaardigheden, programmeren en grafisch ontwerp. Om deze tijd in te schatten is heel lastig. Daarom maken wij gebruik van de scrum methode. Met een scrummaster kan precies een schatting gemaakt worden van alle taken. Deze taken voor het hele ontwikkelproces staan dan vast zodat er ook een realistische deadline is. Maarten Stevens heeft vorige maand een artikel geschreven over deze methode.

Om samen te vatten heb je als je efficiënt een kwaliteitsgame wilt maken de volgende vaardigheden nodig:

  • Programmeren
  • Grafisch ontwerp
  • Marketing
  • Projectmanagement (Scrum)

Dit zijn veel skills die je nodig hebt en daarom zeggen wij ook dat werken als een team onze kracht is. Wij hebben collega’s in huis die gespecialiseerd zijn in de bovenstaande vaardigheden zodat iedereen efficiënt wordt ingedeeld. Hierdoor worden deadlines gehaald maar er wordt ook effectief gehandeld bij ons.

Bij ons zijn binnen deze afdelingen zoals grafisch ontwerp ook weer specialisaties. Zo hebben wij bijvoorbeeld 2D, 3D, concept en technical artists. Deze specialisaties kosten veel tijd voor één persoon om bij te leren.