Serious games in Nederland en Japan

Games spelen in Japan en Nederland een totaal verschillende rol als gevolg van culturele verschillen. De Dutch Game Association organiseerde in samenwerking met de RVO een bijeenkomst waar gesproken werd over de kansen in de Nederlandse en de Japanse gameindustrie. Vanuit Japan was er een delegatie, o.a. van de ambassade, die aangevoerd werd door game developer Makoto Goto. Vanuit Nederland spraken onder meer Horst Streck namens de DGA en Maarten Stevens namens ontwikkelaars van serious games in Nederland. De conclusie was: onze oplossingen gaan verder dan ons land alleen!

Serious games in Japan

Makoto Goto nam ons mee in de game-industrie in Japan. Naast culturele verschillen zoals thematiek in de games gaf hij ook veel informatie over welke doelgroepen in Japan games spelen en welke games ze spelen. Zo bleek dat men in Japan gewend is veel te betalen voor een game terwijl in Nederland Free-to-Play populairder is. In Japan is de redenatie: als het gratis is zal het wel niet veel soeps zijn.
Serious Games worden in Japan nog nauwelijks toegepast. Grotendeels omdat games als verspilling van tijd worden gezien.  Het besef van de mogelijkheden van Serious Games lijken nog niet door gedrongen te zijn binnen de Japanse markt. En dat terwijl er veel vraagstukken zijn waarin Serious Games een rol kunnen spelen in Japan. Denk bijvoorbeeld aan stressreductie en de bevolkingskrimp.

Serious games in Nederland

In Nederland zien we een ander beeld. De grootste groei qua werkgelegenheid zie je bij bedrijven die serious games ontwikkelen. Daarnaast is industrie volwassen aan het worden met opleidingen die door heel het land zijn. Sommige opleidingen specialiseren zich zelfs in het ontwikkelen van serious games.
We zien dat overheid, instellingen en bedrijven in Nederland innovatiever durven zijn door in zee te gaan met serious games ontwikkelaars. Als er iets nieuws op de markt komt moet je natuurlijk mensen hebben die de uitdaging aangaan en hun nek uitsteken. Gelukkige hebben we in Nederland die mentaliteit!
Een andere ontwikkeling is dat kinderen in Nederland op school al gebruik maken van serious games. Een partij als Squla die games voor taal en rekenen aanbiedt is al algemeen geaccepteerd. Kinderen groeien dus op met serious games en dit biedt alleen nog maar meer kansen voor de ontwikkeling van serious games in Nederland, deze kinderen zijn de opdrachtgevers van straks!
Maarten Stevens vertelde dat Nederland voorop loopt in de ontwikkelingen rondom serious games. Onze Nederlandse creativiteit, gecombineerd met de lage mate van hiërarchie en een gezonde dosis lef en innovatiekracht betekenen dat de beste ideeën vaak doorgang vinden en niet verzanden in bureaucratie.

Kansen!

Als je de verhalen van serious games in Nederland en Japan naast elkaar legt dan zie je dus dat er veel kansen zijn. Nederland loopt internationaal voorop met de ontwikkeling van serious games. Japan ziet ergens mogelijkheden maar heeft nog geen flauw idee hoe ze dit moet aanpakken. Kansen dus voor Nederlandse ontwikkelaars! De RVO, de Dutch Game Association en de Nederlandse ambassade staan voor je klaar om je te helpen de Japanse markt te veroveren!