Opeens heb je het…

… een game zou wel eens dé oplossing kunnen zijn!

Veelvoorkomende eerste vragen zijn: wat kost een serious game eigenlijk? En hoe lang duurt het om een serious game te ontwikkelen? Wij maken games op maat, dus een standaard antwoord op deze vragen bestaat helaas niet. Op deze pagina geven we globale handvatten en benchmarks op basis van ons huidige portfolio. Maar eerlijk? De snelste weg naar een accuraat advies is een kennismakingsgesprek. Kost niks, maakt een heleboel duidelijk.

Snel antwoord op al je vragen?

Bel 058 843 57 57

Mail maarten@8d-games.nl

Onze serious game encylopedie Maarten helpt je graag verder!

Wat kost een serious game?

Wij werken aan projecten en producten met budgetten van 40.000 euro tot 150.000 euro. Een deel van zo’n budget is uiteraard nodig voor de technische en grafische realisatie door programmeurs en designers. Maar bij het ontwikkelen van een goede serious game gaat ook veel tijd zitten in ook voor onderzoek, brainstorms, interviews, testmomenten en procesbegeleiding. Bij ieder project zorgen wij dat op het juiste moment de juiste stemmen gehoord worden, zodat we samen tot het best mogelijke resultaat komen. Al die verschillende vaardigheden en expertises zijn bij het bedrag voor de ontwikkeling inbegrepen.

Het kan lastig zijn om in te schatten onder welke range jouw idee valt. Ter referentie hebben wij een brochure gemaakt met daarin de kosten en doorlooptijd van afgeronde games uit ons portfolio. Interesse? Mail naar info@8d-games.nl o.v.v. ‘Brochure Doorlooptijd & Kosten’. Dan nemen we graag contact met je op om kennis te maken of de juiste informatie toe te sturen.

Wat is de doorlooptijd van een serious game traject?

Het ontwikkelen van een ‘kleine’ digitale game neemt zes tot twaalf maanden in beslag. Naast de technische complexiteit spelen er nog veel andere zaken mee die bepalend zijn voor de doorlooptijd. Is bijvoorbeeld veel afstemming en onderzoek nodig met verschillende doelgroepen en stakeholders? Of moet er nog veel inhoud (tekst, afbeeldingen) voor de game geproduceerd en getest worden? Dan ligt de doorlooptijd al gauw op twee jaar. Wil je sneller werken? De grootste tijdwinst valt te behalen door zelf al vroeg te beginnen met het enthousiasmeren en betrekken van alle benodigde doelgroepen. 

Het kan lastig zijn om in te schatten onder welke range jouw idee valt. Ter referentie hebben wij een brochure gemaakt met daarin de kosten en doorlooptijd van afgeronde games uit ons portfolio. Interesse? Mail naar info@8d-games.nl o.v.v. ‘Brochure Doorlooptijd & Kosten’. Dan nemen we graag contact met je op om kennis te maken of de juiste informatie toe te sturen.

Financiering voor een game: hoe regel je dat?

Heb je nog geen financiële middelen, maar wel een steengoed plan voor een game die mensen spelenderwijs helpt om te groeien? Of ben je benieuwd naar de mogelijkheden van gaming voor jouw onderzoekstraject? Neem contact op en we kijken graag met je naar de mogelijkheden. Wij hebben door de jaren heen een breed netwerk in de gezondheidszorg, het onderwijs en de wetenschap. Wie weet kunnen we samen een geschikt consortium opzetten. Ook hebben wij in-house expertise op het gebied van fondsenwerving en financiering. 

Ik wil een game laten ontwikkelen, maar weet nog niet met welke techniek of in welke vorm. Kan ik alvast contact opnemen?

Ja, heel graag zelfs! Sterker nog: we horen in eerste instantie liever het probleem dat je wilt oplossen, dan de oplossing die je in gedachten hebt. Dat geeft ons de kans vanaf een vroeg stadium mee te denken en samen met jou relevante doelgroepen te betrekken. Wil je een grondig onderzoek naar de beste opties voor jouw vraagstuk, dan is het doorlopen van een Starttraject een veilige eerste stap. Maar we staan ook altijd open voor een vrijblijvend (video)gesprek om je op weg te helpen in de ideevorming.

Welke soorten serious games zijn er?

Heb je even? Het korte antwoord: voor ieder vraagstuk is er een geschikte spelvorm te vinden. Met behulp van design thinking en co-creatie onderzoeken wij altijd eerst welk soort game het beste bij de doelgroep en de uitdaging past. Daarbij denken we breed: soms is een bordspel perfect voor het doel dat we willen bereiken en soms is er een virtual reality experience nodig om de boodschap goed over te brengen. Vorm volgt functie – en ‘moeilijk doen om het moeilijk doen’ zul je bij ons niet tegenkomen.

Jullie zijn een game ontwikkelaar in Friesland. Werken jullie ook buiten de regio?

Jazeker! Wij werken vanuit Leeuwarden voor partijen in heel Nederland en Europa. Door de jaren heen hebben we samengewerkt met consortia in achttien verschillende partnerlanden. Afstand is voor ons zeker geen bezwaar. Via videobellen en communicatiemiddelen als Google Drive en Slack blijven al onze partners op de hoogte van de voortgang. Ook deinzen we niet terug voor een stukje rijden voor face-to-face contact op de momenten dat dat nodig (of simpelweg persoonlijker en gezelliger) is.

Abonneer je op onze nieuwsbrief