Waarom adverteren met een game?

Marketing is al lang geen eenrichtingsverkeer meer. Waar bedrijven eerst reclame alleen via tv en de krant naar de klanten gebracht werden ligt de focus nu op twee andere aspecten: beleving en interactie.
Niet een advertentie waarvan je niet weet hoeveel en wie het leest. Nee, de klant moet een positief gevoel overhouden aan de reclame uiting en het liefst moet het viral gaan… Daarom leggen we hier uit waarom je kunt adverteren met een game.

Als je interactie wil met je klant en daarnaast wil dat je klant iets beleeft kom je al snel uit bij een game. Een advergame of gamercial heeft namelijk een aantal uniek voordelen:

De voordelen:

1 Een game verleid de speler mee te doen en activeert zo de speler
2 Games roepen emotie op. Met de gameplay en het design kun je sturen op welke emotie je wil bereiken bij de speler. Natuurlijk moet die emotie positief zijn waardoor er een positieve link is met het product. Hierdoor neemt de brand loyalty toe.
3 Je krijgt contact met je klanten. Als mensen e-mailadressen en/of Facebookaccounts invullen om mee te doen heb je ineens veel informatie. Hierdoor kun je een goed beeld krijgen van de klantengroep en gemakkelijk een follow-up actie doen met de verkregen gegevens.
4 De games zelf maar ook de resultaten als highscores kun je delen. Door middel van Twitter, Facebook en ingame opties kun je spelers contact laten zoeken met andere potentiële spelers. Zo krijg je een viral werking die soms verder gaan dan doelgroep en landsgrenzen.

Voorbeelden van adverteren met een game:

– In Amerika begon een fast food keten een restaurant manager game waarbij de speler op tijd alle klanten moest voorzien van hun bestellingen. Het spel werd miljoenen keren gespeeld omdat het zo leuk was. natuurlijk kreeg je vaak de naam van de fast food keten te zien en serveerde je alleen hun eigen producten. Het aantal daadwerkelijke klanten en franchisenemers nam daarna sterk toe.
– Magnum lanceerde een game waarbij je online op zoek moest naar alle nieuwe ingrediënten van het ijsje. Uniek aan deze game is dat ze het cross media maakten door in een aantal steden (oa Amsterdam) van Europa echte zoektochten te maken.
– Het Amerikaanse leger lanceerde een spelplatform waarbij men eerst training onderging als soldaat en daarna in gevechtssituaties kwam. Door dit spel melden duizenden jongeren zich aan om in het leger te gaan.

Wat zijn de valkuilen?

1 Niet elke doelstelling is geschikt voor een game..!
2 Kies de media die bij de doelstelling pas. Apps zijn populair maar dat wil niet zeggen dat een app altijd de beste oplossing is. Soms sluit een citygame meer aan bij een doelstelling dan bijvoorbeeld een app.
3 Maak geen advertentie in een game vorm. Maak een game waar “toevallig” ook een advertentie gedeelte in zit. Als de game niet leuk is speelt men het niet en is alles voor niks geweest. Het beste is dat men niet eens merkt dat het een advergame is.

Kortom: Wil je interactie met je (potentiële) klant en wil je dat je klant een positieve ervaring koppelt aan jou product? Dan is adverteren met een game een goede optie. Bedenk welke doelgroep je wil bereiken en wat je wil overbrengen want dit is cruciaal in het succes van de game.
Komt u er niet uit of wilt u graag sparren? Wij denken graag met u mee.

Maarten Stevens