Gamification, games en applied games… Wat is het verschil?

Games zijn hot, zoveel is duidelijk. Maar termen als gamification, serious gaming, game thinking en applied games vliegen nog wel eens over tafel zonder dat nu precies duidelijk is wat het precies is. Of misschien is het allemaal wel hetzelfde?
Ze zijn zeker niet hetzelfde. Elke term staat voor een eigen toepassing van het product games. Hieronder zullen we elke term kort doornemen.

Game Design

Bij game design dekt het woord de lading: Design zoals bij games gebruikt word. Niet per se de grafische stijl maar denk aan de user interface bijvoorbeeld. Bekend vanuit games en steeds meer in opkomst bij apps. Denk ook aan design elementen als een narratieve insteek van een verhaal bijvoorbeeld. Er komt geen game of zelf maar game elementen aan te pas. Het is alleen design onderdelen van games om de inrichting en vormgeving van een product aansprekend te maken.

Gamification

termen op een rij

Gamification gaat een stapje verder dan game design. Nu komen er namelijk wel elementen uit games bij. Bijvoorbeeld beloning, status, competitie maken een proces interessant. Wiens lease auto rijd het zuinigste? Welk project blijft binnen het budget? Hoe waarderen mensen jou bijdrage op een forum?
Gamification is het sturen van gedrag door game elementen te gebruiken. Het is niet een game maar slechts onderdelen daarvan. In het overzichtje hiernaast zie je de punten nog eens overzichtelijk op een rij staan. 

Serious games of applied games

Serious games en applied games worden door elkaar gebruikt. Beiden gaan over een game die een toepassing heeft en niet alleen gemaakt is om plezier aan te beleven. Voorbeelden zijn applied games waar kinderen spelenderwijs leren rekenen of waarbij artsen operatie apparatuur leren gebruiken.
Naast de game design en de game elementen is er nu ook een daadwerkelijke gameplay. Je kunt  in de game personen besturen, dingen pakken, reizen, enz. Applied games zijn steeds meer in opkomst en worden door bedrijven en instellingen gebruikt om trainingen en leren leuker te maken.

(Entertainment) Games

Op veel vlakken zijn entertainment games hetzelfde als applied games. Het grote verschil zit hem in het doel. Games hebben tot doel om plezier te geven. Applied games hebben een dieper doel, bijvoorbeeld training, informatie overdragen, enz.
Bekende voorbeelden van games voor entertainment zijn Angry Birds, Candy Crush, Grand Theft Auto, Zelda en ga zo maar door. Ze hebben het game design, de game elementen en de game play maar hebben een ander doel dan applied games: Plezier.

Alle elementen zijn weergegeven in een overzichtelijke staat. Met games kun je verschillende kanten op. Maar je doel bepaald het juiste middel.

Maarten Stevens