Augmented reality games zijn de toekomst

De technologie gaat tegenwoordig harder dan de markt. Veel bedrijven hebben geen idee van de mogelijkheden, laat staan dan ze het gebruiken. Een van die redelijk onbekende mogelijkheden is augmented reality en ik denk dat augmented reality games de toekomst zijn.

Wat is augmented reality?

Bij augmentend reality word er iets toegevoegd aan de realiteit. Waar virtual reality je een compleet nieuwe realiteit bied heb je bij augmented reality dus gewoon de omgeving die er is, alleen is er iets aan toegevoegd.
Je hebt een camera nodig van bijvoorbeeld de computer, iPhone of bijvoorbeeld Google glass. Die herkend een object of locatie en laat dan een bewerking zien dat daaraan gekoppeld is. Bijvoorbeeld je kijkt door je smartphone naar een winkelstraat en augmented reality voegt daar de aanbiedingen van de winkels aan toe. Of je bekijkt een foto van een auto in een magazine maar met augmentend reality kun je de auto ineens 3D zien en laten draaien.
Dit bied natuurlijk ook ruimte voor augmented reality games. Bijvoorbeeld een citygame waarbij jij met je smartphone een spel speelt door allerlei plekken te bezoeken en opdrachten uit te voeren die andere mensen niet eens kunnen zien…

Voorbeelden:

Er zijn al verschillende bedrijven die de mogelijkheden van augmented reality inzien en er gebruik van maken:
– BMW vertoont op de voorruit van bepaalde modellen de snelheid van de auto maar ook bijvoorbeeld welke route u moet nemen. Je ziet dus de weg en het landschap maar ook je gegevens van het dashboard op de ruit.
– Bij Lego gebruiken ze augmented reality om bij aankoop van een box al een 3D beeld op ware grootte te geven van hoe het er uit ziet als je het in elkaar gezet hebt.
– Bepaalde bedrijven gebruiken augmented reality bij complexe machines om zien welke handelingen je moet doen zodat je niet meer steeds de uitgebreide handleiding hoeft te lezen.
– Axe gebruikte het succesvol in de reclame campagne Fallen Angel

Augmented Reality games:

Maar ook voor de augmented reality games zijn er veel mogelijkheden. Een spel uitzetten in een stad is veel gemakkelijker geworden omdat alle spelelementen virtueel zijn. Ze kunnen niet gejat of gesloopt worden en staan niemand in de weg.
Cardgames hoeven niet meer abstract te zijn, je kunt je karakters nu zelf het gevecht zien voeren en zien wie er wint. Daarnaast zijn er voor de commercie veel mogelijkheden om gamercials te maken, een terrein waar 8D Games druk mee bezig is. Producten als visitekaartjes, bierviltjes, servetjes kunnen spelelementen bevatten en zo kan men in het cafe, in een restaurant of op kantoor spelenderwijs kennis maken met je product.

Augmented reality bied veel kansen. Het grote voordeel is dat men zowel in de realiteit speelt als in een niet realiteit. Het combineert het beste van die twee.
Het grote probleem is echter dat veel mensen de mogelijkheden niet kennen en dus ook niet gebruiken. Maar sls het aan 8D games ligt gaat daar verandering in komen!

Maarten Stevens