Augmented Reality (AR)

Augmented reality (AR) wordt vaak verward met virtual reality. Het verschil? Met augmented reality voeg je digitale elementen toe aan de werkelijkheid, terwijl virtual reality de speler juist helemaal afsluit van de echte omgeving. Met een smartphone of tablet leg je in een AR-game als het ware een ‘laagje’ over de werkelijkheid heen. Fantasierijke elementen, gewoon in je eigen wijk of huis. Een heel bekend voorbeeld is het spel Pokémon Go.

Verbinding tussen de offline en de online wereld

AR is een prachtige techniek die ook voor serious games volop mogelijkheden biedt, met name op het gebied van het activeren van mensen. Immers: de hele wereld kan opeens als potentiële speeltuin dienen. Zo ‘lok’ je mensen als het ware hun huis uit met een spelletje dat ze buiten kunnen spelen.

In beweging met AR

Van dit principe hebben we dankbaar gebruikgemaakt bij verschillende serious games voor kinderen. Deze games dagen kids uit om in de buitenlucht op avontuur te gaan en te rennen, spelen en leren. Voorbeelden waar we trots op zijn: Cultuurbarbaren (een educatieve game in de oude Leeuwarder binnenstad) en Missie 0512 (een serious game die spelers langs de vele sportinitiatieven in Drachten lokt)

augmented reality

Gedrag veranderen met augmented reality

Tot slot een voordeel waar minder mensen aan zullen denken: juist omdat je een AR-spel spel in de werkelijkheid kunt spelen, is een serious game met deze techniek heel geschikt om een gedragsverandering aan te moedigen of mensen met elkaar in gesprek te brengen. Hoe dat er in de praktijk uitziet? Lees meer over het armoedespel ‘BAAS‘ dat we ontwikkelden in samenwerking met welzijnsorganisatie KEaRN. Een ander voorbeeld is het milieuspel dat we in samenwerking met Omrin ontwikkelden: Himmel Heroes.

Bekijk voorbeeldprojecten