Bordspellen: It’s all in the game

Afgelopen winter heb ik op een avond een lijst gemaakt met daarop de namen van alle bordspellen die ik thuis in mijn spelletjeskast heb liggen. Tot mijn verbazing bleken dat er exact 100 te zijn.

Nu kun je je afvragen waarom ik zoveel spellen thuis heb en of ik ieder spel wel eens heb gespeeld. De antwoorden daarop laten zich raden; ja ik hou van bordspellen en ja ik heb elk spel minimaal één keer gespeeld. Vooral de spelregels van ieder spel intrigeren mij in hoge mate. Wat maakt nu precies een spel tot een goed spel? Waarom wil ik een bepaald spel elke avond wel spelen, terwijl een ander spel soms maar één keer per 2 jaar uit de kast komt?

Spellen
Wat maakt bordspellen succesvol?

Spelmechanismen

Het spelmechanisme van een goed spel is vaak simpel en snel te leren, waarbij de moeilijkheid hem zit in het winnen van het spel. Het is duidelijk wat er moet gebeuren, dus alle focus kan gaan naar het strategische aspect van het spel. Natuurlijk wil het oog ook wat en zijn veel goede spellen vaak ook grafisch goed uitgewerkt.

Toch zijn er veel slechte spellen op de markt, vaak verpakt in prachtige dozen. Veel mensen haken echter bij dit soort spellen al af bij het lezen van de te ingewikkelde spelregels. Als mensen het spel niet snappen, of het verhaal niet begrijpen, gaan ze het ook niet spelen. Zonde van het geld dat dan al uitgegeven is.

De gedachtesprong die gemaakt moet worden is dat je moet begrijpen dat iets met minder regels beter werkt. Als je deze regels dan ook nog eens kunt verpakken in simpele instructies die een speler enthousiast maken voor het spelen van het spel, dan ben je een aardig eind op de goede weg.

Stel vragen

Maar om zover te komen, moet je beginnen met vragen. Wat wil je een speler laten ervaren? Welk gevoel wil je overbrengen? Ligt de nadruk op winnen, op ervaren, of misschien op gedragsverandering? In welk kader zet je het geheel? Wat moet in het spel blijven, maar vooral ook: Wat laat je weg?

Over dit soort essentiële vragen gaat het bij 8D Games. Wij zijn goed in het vertalen van de klantvraag naar een mooie game. Een game die in haar eenvoud de essentie raakt, die goed is doordacht, snel is te doorgronden, uitdaagt, visueel bevredigt, maar ook indien gewenst een optimaal leereffect heeft zodat er een gedragsverandering plaatsvindt en positieve energie vrijkomt bij de spelers.

Of het nu in de vorm van een entertainment of een serious game is. Wij streven ernaar om mooie goed doordachte producten te maken, afgestemd op het budget van de klant. Als die ons vraagt hoe wij zijn vraag hebben vertaald naar een spel, zeggen wij: It’s all in the game!

 Dirk Horjus