Cross media game in Almere

Deze week speelt de bibliotheek van Almere een detectivespel in het kader van “De week van het spannende boek”. 13466334_1043131295736286_269130206363129426_nDit spel dat door 8D games is bedacht en gemaakt is een zogenaamd cross media game. Een cross media game is een spel dat zich via meer dan één mediakanaal uit. In dit geval zijn Facebook, Twitter, website en de krant de media waarop informatie over het spel verschijnt. Elke kanaal heeft zo zijn eigen mogelijkheden en voordelen en die kunnen zo optimaal worden benut.

Doelstelling 

De doelstelling van de game was dat er publiciteit werd gegenereerd voor “De week van het spannende boek”. Daarnaast moest het spel mensen activeren om de bibliotheek te bezoeken.

Na overleg met de opdrachtgever werd duidelijk dat een cross media game het beste hierbij paste. Via Facebook en Twitter kan iedereen gemakkelijk de bibliotheek volgen en zo met het spel meedoen. Hierdoor is de reikwijdte bij het publiek een stuk groter dan alleen via hun eigen website.
Om de publiciteit te genereren stelden we voor niet bekend te maken dat het detectivespel er zou komen. Er zou slechts een signeersessie zijn van Gerard Duisternis, een thrillerschrijver die net zijn nieuwste boek uit had. Publiek en pers werden uitgenodigd en op het moment dat de persconferentie zou beginnen kwam de melding dat Gerard Duisterdis dood was. Hij was vermoord in de bibliotheek…

Toen werd duidelijk dat het een spel was en was de aandacht gegrepen. Via Facebook en Twitter komen een week lang verschillende aanwijzingen over wij de moordenaar is. Maar alleen Social Media volgen is niet genoeg. Er zijn een aantal aanwijzingen die je alleen kan vinden als je in de bibliotheek op zoek gaat. Een spel dus dat zowel op Social Media alsook in het echte leven gespeeld moet worden. De perfecte mix voor een cross media game.

Halverwege het spel blijkt dat de game goed aanslaat. Ook mensen buiten het doelgebied Almere doen mee aan het spel en bezoeken zelfs de bibliotheek. Meedoen kan nog tot 8 juni 2013!

De cross media game kent vele voordelen. Zo kun je elk kanaal benutten op zijn eigen mogelijkheden. Twitter is immers heel anders dan Facebook en televisie weer heel anders dan een website. Daarnaast kun je de speler langer vasthouden. Na een televisieprogramma kan die op de website verder gaan door een prijsvraag te beantworden of spelletjes te spelen. De binding van de deelnemer aan je game of product is dan veel steviger en langduriger. En dat is alleen maar positief!

https://www.facebook.com/denieuwebibliotheek