Crowd management door middel van games

We leven steeds meer in een cultuur waar de beleving voorop staat. Mensen willen ervaren. Ze gaan naar popconcerten, dierentuinen, feesten en uitmarkten. Maar al die mensen bij elkaar brengt weer allerlei problemen naar boven op het gebied van crowd management. Teveel mensen op dezelfde plek of mensen op de verkeerde plek. Hoe krijg je nu de mensenstroom in de richting die je wil? En, als het kan, ook nog op een beetje een prettige manier…
In dit blog kijken we naar hoe crowd management door middel van games vorm kan krijgen.

Maak het leuk!

De basis van gamification is het sturen van gedrag door middel van game elementen. Maak het leuk en je zal je verbazen over het effect. Dat is in onze ogen de oplossing en een game past daar perfect bij.
We waren eens bij een groot park in Nederland die zich over crowd management boog. Hoe krijgen we de mensen op de plekken waar we ze willen hebben of hoe krijgen we ze juist weg?

De oplossing is simpel, maak een tool waarin mensen niet eens door hebben dat je bezig bent met crowd management. Sowieso moet elk groot evenement of park een eigen app hebben. Niet alleen kun je er allerlei informatie op vinden, van toiletten tot EHBO posten, je kan ook met je bezoekers interactie hebben. En wat nu als je een game maakt waarbij mensen in een park of festival allerlei verschillende dingen kunnen ontdekken? Bijvoorbeeld met augmented reality op zoek naar verloren goudstukken of verschillende overleden popsterren nog 1x op zien treden!?
Merk je dat op een bepaald punt er teveel mensen zijn, stuur dan in de app mensen de boodschap dat een extra goudstuk of popster de komende 30 minuten te vinden is op locatie X.
Je zult zien dat mensen dan in het spel op zoek gaan naar locatie X en de overvolle locatie zal leger worden. En het beste van dit alles is: de bezoeker merkt niks van je crowd management. Die ziet allee de game en vind het juist leuk!

Natuurlijk kun je de crowd management door middel van games ook op ander vlakken inzetten. Stop een achievement van de game in een restaurant om je sales op te krikken. Verkooppunten die wat buiten de route liggen kunnen zo een extra boost krijgen.
Ook na het event kun je dmv de app en de game top of mind blijven bij je klant door nieuwe uitdagingen aan te bieden.

Eigenlijk is de game niet meer dan een sausje om mensen te bewegen te doen wat jij graag wil dat ze doen. Zo kan je crowd management door middel van games toepassen.

Maarten Stevens