Als je kijkt naar de meest voorkomende ziektes in Nederland die zie je dat een groot aantal van deze ziektes voort komen uit leefstijl keuzes. Mensen met diabetes type 2 hebben vaak te weinig bewogen, en een ongezond voedsel patroon gevolgd. Ook heeft roken natuurlijk invloed op het lichaam net als drank en drugs gebruik.
Deze leefstijl keuzes zijn dus de sleutel voor een gezond en fijn leven. Maar veel mensen komen er te laat achter welke gevolgen er kleven aan hij keuzes. Dan is het al te laat. Wat nu als mensen kunnen experimenteren met hun keuzes en zo beter kunnen overwegen of ze ergens voor kiezen, met alle gevolgen van dien. Zou dat niet mooi zijn?
Zeker! En daarom ontwikkelen wij Delectus, een serious game over leefstijl keuzes

Doelgroep

Het kiezen van een doelgroep is erg belangrijk als het gaat om leefstijl. Jonge kinderen hebben weinig invloed op hun leefstijl keuzes want de ouders bepalen wat ze eten bijvoorbeeld. Maar als iemand op zichzelf woont heeft die vaak al een leefstijl ontwikkeld en is het lastig om dan nog bij te sturen. Daarom hebben we als doelgroep de leeftijd tussen 13 en 20 jaar gekozen. In die leeftijd krijgt men autonomie over de leefstijl en moet men eigen keuzes maken: Waar besteed ik mijn zakgeld aan: Snoep, energy drinks of aan sigaretten? Of juist helemaal iets anders?
Dit is precies het moment waarop we willen confronteren met de keuzes die mensen maken. Als je dit kiest is dat de consequentie… Ben je daar mee akkoord?

Delectus

In de game willen we geen moraal van: dit is goed en dat is fout. Elke leefstijl kan goed zijn zo lang je akkoord bent met de consequentie. Alles geeft iets en alles neemt iets. Ik kan roken om mijn stress te verlagen of mijn status te verhogen. Maar het neemt mijn conditie en op langere termijn mijn gezondheid. Ben ik daar oke mee?
In de serious game krijg je in abstracte zin deze situaties voorgelegd. Er is een ravijn, neem je vleugels en vlieg je er overheen? Lekker makkelijk, maar daarna kas je niet in een grot met die grote vleugels. Je zal nooit weten wat daar was… Neem je de volgende keer weer vleugels? Of loop je een stuk om? Saai, maar wel veilig..
Omdat het spel vaak te spelen moet zijn zodat de speler meer situaties kan uitproberen moeten we een technische truc uithalen waardoor elke keer de wereld er anders uit ziet. Dus geen vaste werelden waar je al weet wat er gaat gebeuren. Geen enkel spel zal hetzelfde zijn. De map zal met procedural generation gemaakt gaan worden wat het mogelijk maakt steeds nieuwe werelden te maken. Natuurlijk moet de wereld er aantrekkelijk uit zien want de doelgroep is FIFI en GTA gewend. Daarom is er naast de technische uitdaging ook een grafische uitdaging. Maar dat maakt het werk zo leuk.
We hopen dat deze game
Binnenkort meer informatie!

Dit project word mede mogelijk gemaakt door het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO)