Edutaiment en de zelfsturende leeromgeving

Veel lessen op school worden op zo’n manier gegeven dat het voor de kinderen moeite kost om te leren. Spelen kost de kinderen echter geen moeite om het voor kinderen zo intuïtief is. Wat nu als je leren zo intuïtief maakt als de games? Zullen kinderen dan niet meer plezier hebben in leren?
In deze blog kijken we naar edutainment en zelfsturende leeromgevingen.

Edutainment

De naam edutainment staat eigenlijk voor leuke dingen die leerzaam zijn. Het kan gaan om topografische spelletjes waar je de hoofdsteden leert maar ook over rekenspellen of staal spellen. De combinatie spel en leren blijkt in de praktijk een goede combi te zijn. De games worden op 2 manieren gebruikt:
1 Als leermiddel
2 Als beloning
Als game als leermiddel gebruikt worden zit de informatie in de game verwerkt. Hierdoor leert het kind dus echt spelenderwijs. De andere manier is kinderen laten leren op een speelse manier en ze daarna te belonen met een spelletje of soms extra credits in een spel.

Een goede illustratie van deze games hoorde ik van de week toen een moeder het volgende zei: “Mijn zoon vroeg of we een rekenspel op de iPad konden krijgen want hij wilde sparen voor extra diamanten…” Het geeft aan welke werking er van de spellen uit kan gaan. Welk kind vraagt vrijwillig om thuis verder te gaan met rekenen? Als het leuk is dan willen ze wel leren!

Zelfsturende leeromgeving

Wat nu als je kinderen toegang tot internet geeft en ze zelf dingen laat onderzoeken en uitvinden? Het past in de gedachte dat kennis niet meer het belangrijkste is aangezien de ontwikkeling zo snel gaat dat je kennis binnen een paar jaar achter loopt. Nu is het veel belangrijker dat je kennis kan vergaren dan het al te hebben. Leer je dat de kinderen dan leer je ze hoe ze nieuwe situaties kunt aangaan.
Stel ze een uitdaging, geef ze een omgeving waarmee ze de uitdaging aan kunnen gaan en je krijt kinderen die plezier hebben in leren. Het kan een intranet zijn of het internet zelf. Met gamification kun je ze stimuleren en voortgang meetbaar maken en natuurlijk gewenst gedrag belonen.

In het onderwijs is er nog veel mogelijk om leren intuitief en plezierig te maken en voor de kinderen. Maar we komen steeds verder in deze ontwikkeling