Flow in gameplay

Als game maker wil je dat de speler plezier heeft in je game. Maar naast plezier wil je de speler ook uitdagen, net niet te moeilijk maar ook weer niet te makkelijk. Veel mensen kennen het gevoel wel dat alles in een roes gebeurd. Je ervaart het tijdens sporten of tijdens een film. Je verliest contact met je omgeving, je verliest je gevoel van tijd en je voelt je meegezogen in een prettige stroom van ervaringen. Binnen de gaming noemen we dit flow en het liefst heb je een sterke flow in gameplay waardoor de spel een succes kan worden. Maar wat is een flow nu eigenlijk en hoe kun je dat krijgen?

Flow

Het begrip flow komt van het psychologisch model van Mikaly Csikszentmihalyi  uit 1975. In zijn
studie beschrijven ondervraagde de flow als een stroom die hun meevoerde langs gebeurtenissen en waarbij ze geen idee meer hadden van tijd. In het model van Mikaly Csikszentmihalyi zijn 8 kenmerken waar een flow uit kan bestaan.
1: Men ervaart een evenwicht tussen vaardigheden en uitdaging.
2: Men heeft een duidelijk doel
3: Men heeft een gevoel van invloed en controle op de situatie
4: Men verliest het tijdsbesef
5: Men is geconcentreerd
6: Het spelen zelf is belonend genoeg zodat er geen externe beloning nodig is
7: Men heeft direct inzicht op succes en falen en kan hierop de strategie aanpassen
8: Men gaat op in de activiteit en verliest contact met de omgeving

flow
Het Flowprincipe weergegeven in een grafiek

Kort door de bocht kun je zeggen dat bij flow in gameplay de eerste 3 punten van belang zijn en dat de overige 5 punten gevolgen zijn van de eerste 3. Met name het model waarbij je de speler aanspreekt op zijn vaardigheden en de uitdaging balanceert tussen frustratie en verveling is erg van belang. Is de game te makkelijk, dan haakt de speler af. Maar is de game te moeilijk, dan haakt de speler ook af.
Als het je lukt om de speler behapbare uitdaging te geven en vast te houden in het spel krijg je een kratige en verslavende combinatie. Iets waar elke game ontwikkelaar op uit is.

flOw

flOwgame
De game flOw

Op de flow principes is het spel flOw ook gebaseerd. Het spel begon als afstudeer project van Jenova Chen die onderzoek deed naar een gamemechanisme die dynamisch de moeilijkheidsgraad kon aanpassen aan het spel van de speler. Hierdoor krijg je automatisch dat de grens tussen frustratie en verveling opgezocht word aangezien de moeilijkheidsgraad zich steeds aanpast. Het spel is later uitgebracht op de Playstation 3 en won in 2008 de Best Downloadable Game Award.

Bij 8D games zijn we steeds op zoek naar het randje waar de speler uitgedaagd wordt maar dan wel op een manier die te handelen is. Het flow principe is daarbij een handige tool om te gebruiken.

Maarten Stevens

Zelf flOw spelen? Dat kan!