Gamen tegen kanker

Gamen tegen kanker, het klinkt absurd maar het kan. Onderzoekers in de strijd tegen kanker maken veel scans van het lichaam om kankercellen op te sporen. Maar het analyseren van deze cellen is een lastig en tijdrovend werkje. Helaas is de computer niet echt geschikt om onregelmatigheden in cellen waar te nemen waarbij het menselijke oog dit wel snel en goed kan. Hoe zorg je nu dat de analysetijd een minder word waardoor je sneller de juiste diagnose hebt? Je maakt er een game van!

CellSlider

cellslide
Screenshot CellSlider

In het de serious game CellSlider kan iedereen scans van cellen analyseren. Je kan kijken naar verschillende soorten, vormen, verschillende kleuren en kleur intensiteit. Zaken die voor een computer moeilijk te analyseren zijn maar voor een mens in één oogopslag duidelijk zijn.
In de eerste maanden werden meer dan 1000 scans bekeken, iets wat eigenlijk 18 maanden zou duren werd met het hulp van het publiek nu in enkele maanden gedaan. Een ongekende versnelling van de analysetijd, en tijd is bij kanker een grote vijand.

Nu komt wellicht de vraag op: Maar kan een gewone burger wel goede analyses stellen? Die vraag is terecht en in de game is daar ook aan gedacht. Een diagnose is nooit op basis van 1 analyse. Minimaal 5 verschillende personen moeten de analyse op de scan gegeven hebben en er mogen geen grote verschillen zitten.
Daarnaast houd het systeem je score bij, scoor jij steeds afwijkend dan anderen dan zal de waarde die toegekend worden aan je analyses afnemen. Er zijn onderzoeken gedaan naar de foutmarges in dit systeem en die zit op 0,7, vergelijkbaar met de foutmarges bij analyses van deskundigen.

Play to Cure

Een andere serious game in de strijd tegen kanker is Play to Cure: Genes in Space. In dit spel reis je met een spaceship door de ruimte en kies je routes in het universum. Wat heeft dat met kanker te maken vraag jij je dan misschien af?
Bij kanker zitten er “foutjes” in je DNA maar in die foutjes is moeilijk om daar een patroon in te ontdekken. Deze DNA structuren liggen ten grondslag aan de game Genes in Space. Doordat de spelers steeds intuïtief routes kiezen leggen ze patronen en verbanden aan. Als je al de verbanden die spelers leggen combineert kom je tot verbanden die een computer niet ziet, of pas naar veel rekenwerk zal zien.

Beide games tegen kanker drijven op het principe intuïtie. De mens bezit iets wat de computer niet bezit: intuïtie. Waar de computer domweg moet rekenen en alle opties gaat proberen weet de mens al snel in welke hoek de oplossing zit. Dit scheelt veel tijd.
Beide games verzemelen data die spelers in de games generen. Die data geeft hun weer nieuwe input in de strijd tegen kanker. Gamen tegen kanker, het mogelijk!

Zelf gamen tegen kanker?
CellSlider
 
Maarten Stevens