Hoe games cultuur toegankelijk maken

Musea hebben vaak het imago stoffig te zijn. Ze laten dingen uit een ver verleden zien en je komt vaak niet verder dan kijken, lopen en lezen. Geen wonder dat vooral de jongeren niet staan te popelen om naar het museum te gaan.
Maar wij geloven dat games cultuur toegankelijk, leerzaam en leuk kunnen maken. Momenteel maken we voor twee musea games waarbij we interactieve routes maken zodat bezoekers in het museum uitgedaagd worden, nieuwe feiten leren en zelf games kunnen spelen met betrekking tot het thema.

Waar veel musea nog met oude communicatiemiddelen werken, bijvoorbeeld een quiz op papier, zien andere musea de mogelijkheden om nieuwe middelen als games en apps in te zetten.
Zo ontwikkelen we voor een museum een digitale quiz waarbij de bezoekers op verschillende punten in het museum vragen kunnen beantwoorden. Alle antwoorden worden digitaal naar het museum verzonden met de gegevens van de speler.
Voor een andere museum maken we mini games waarbij de bezoeker in de game meer leert over de geschiedenis. Te denken valt bijvoorbeeld aan een historisch kookspel, een slagveld strategiespel en een game waarbij men leert wat er komt kijken bij het afschieten van een kanon in de middeleeuwen en men moet richten terwijl de wind en de afstand ingeschat moet worden.
Dit zijn slechts kleine voorbeelden waarbij games cultuur tot leven kunnen brengen. Want in de kern draait het daar om: cultuur en geschiedenis tot leven brengen. Maar ook voor marketing heeft het voordelen. Via de games krijgen de musea informatie van de speler, ideaal voor datamining.

Augmented reality

Een andere toepassing is bijvoorbeeld augmented reality. Veel musea hebben een archief dat vele malen groter is dan de ruimte in de toonzalen. Augmented reality kan het onzichtbare zichtbaar maken. Bijvoorbeeld door naast een schilderij een QR code te hangen waardoor men via augmented reality andere schilderijen van de schilder te laten zijn. Of bijvoorbeeld een film van hoe het kunstwerk gemaakt is. Augmented reality kan hierdoor logistieke problemen oplossen en veel meer informatie geven terwijl er aan de tentoonstelling bij niks veranderd hoeft te worden.

Wij geloven dat games de cultuursector ย veel kunnen bieden. We zien dat een aantal instellingen en musea daar oog voor hebben maar we denken dat er nog veel in te halen is.

Maarten Stevensย