Games en datamining

Datamining is een belangrijk gegeven voor marketeers. Datamining gaat over het zoeken naar verbanden in statistische gegevens. Wie koopt onze producten? Welke voorkeuren hebben ze? Hoe oud zijn ze? Waar komen ze vandaan? Enz. enz.
Door de digitale ontwikkelingen is datamining steeds beter mogelijk en games spelen daar een steeds belangrijkere rol in. Maar hoe en waarom zijn games uitermate geschikt voor datamining?

Waarom datamining?

Om je producten en je marketing goed op de markt af te stemmen wil je zo veel mogelijk weten en begrijpen van je klanten. Wie zijn je klanten? Zijn ze man of vrouw? Hoe oud zijn ze? Welke hobby’s hebben ze? Welke voorkeuren hebben ze? Wat vinden ze van je producten?

Dat wil je natuurlijk weten. Immers een reclame campagne voor mannen zal er anders uit zien dan een campagne voor vrouwen. En wat qua vormgeving voor een 12 jarige hip is zal voor een 16 jarige kinderachtig zijn. Maar waar moet je adverteren? Stel je hebt een scheermes gemaakt. Je zoekt mannen tussen de 20 en de 35. Waar kan je die bereiken?
Datamining kan dit soort verbanden leggen. Veel informatie, adres, leeftijd, geslacht is te achterhalen. Maar door de komst van Facebook weten we nog veel meer. Marketeers kunnen achterhalen welke pagina’s je liked. Zo weten ze welke muziek je leuk vind, welke sport, welke club en nog veel meer. En als blijkt dat mannen tussen de 20 en 35 van veelal racepagina’s liken dan weet een producent dus dat ze het beste rondom races kunnen adverteren.

Waarom games voor datamining?

Datamining drijft op input van de personen in kwestie. Oude media als kranten leveren je geen data op van de lezers. Wie je advertentie ook ziet, van 99,9% kom je niks te weten. Ook advertenties op Facebook geven niet direct informatie van de lezer. Misschien ziet iemand de reclame wel en koopt die een week later het product zonder ooit te klikken op die advertentie.
Games kun je niet spelen zonder interactie. Iemand moet klikken of misschien zelfs wel inloggen. Log je in met Facebook dan weet je direct al veel meer van die persoon (leeftijd, locatie, voorkeuren, enz.)
Games zijn goed in het verleiden tot actie, de actie die je nodig hebt om informatie te krijgen. Veel mensen kunnen het niet laten om even een spelletje te spelen. Even proberen. Waar met advertenties automatisch als spam gaat zien worden games vaker aangeklikt en gebruikt. Hierdoor klikken mensen vaker op gamercials als op advertenties.

Kortom: Hoe meer je weet van je klanten hoe beter jij je producten kan laten aansluiten. Datamining kan je helpen bij dit proces en games zijn om twee redenen geschikt voor het krijgen van informatie: 
1 Games ervaren mensen niet als reclame en zullen ze eerder aanklikken dan advertenties.
2 Door in games in te loggen, bv met email of met Facebook krijg je automatisch meer info van je klanten.
Daarnaast kun je natuurlijk in je in je game allerlei keuzes aan de potentiele klanten voorleggen die je kan gebruiken voor je producten. Nog een extra reden om voor games als reclamemiddel te kiezen!

Maarten Stevens