Games als wapen tegen de concurrentie

Games, en dan met name de populaire games worden langzaam maar zeker gebruikt als wapen tegen de concurentie. De games speel je op een iPhone, Android of op een Xbox 360, PC of Playstation 3.
Maar wat nu als alleen jouw platform de populaire game heeft, dan lokt dat automatisch klanten naar jou systeem.

GTA V

gta vHet duurste spel ooit om te maken (265 miljoen dollar) bracht in een week tijd meer dan 1 miljard op. Het spel is echter alleen op Playstation 3 en Xbox 360 te spelen. Voor de PC en de Wii U is nog geen versie beschikbaar.
Dit is een grote slag voor bijvoorbeeld Wii U, want draai het eens om. Wat als GTA V alleen op de Wii U te spelen was geweest. Dan was de verkoop van Wii U zeker gestegen.

Plants VS Zombies

plants vs zombies
Plants VS Zombies 2

Een nieuwe rage is de app Plants VS Zombies. Op 15 augustus kwam Plants vs Zombies 2 uit en op 30 augustus waren er meer dan 25 miljoen downloads. Plants VS Zombies 2 is te koop in de Apple Store en zo beschikbaar voor de iPad en iPhone.
Nu gaat het verhaal dat Apple veel geld wilde betalen aan PopCap, de maker van het spel, om te voorkomen dat het ook in Google Play te koop werd aangeboden en zo ook voor Android smartphones beschikbaar werd.
Apple ontkend natuurlijk maar alle signalen wijzen wel die richting op.

Pou

Pou
Pou

Pou, het spel dat doet denken aan de Tamagotchi, was eerst exclusief voor Android en via Google Play te bestellen. Het was razend populair en kwam ook in de App store van Apple. Maar waar het voor de Android gratis was moet je er bij Apple voor betalen. Zo behoud het spel toch zijn voordeel tav Android.

Dit zijn slechts een paar kleine voorbeelden maar de beweging is duidelijk en niet eens zo raar. Als ik iets exclusief aan mijn product kan verbinden verhoogt dat de status van mijn product. En aangezien games populair zijn en miljoenen keren over de virtuele toonbank gaan zijn ze daarmee een wapen
geworden in de concurrentiestrijd.

Maarten Stevens