Gamification = plezier

Gamification is het toepassen van spelelementen om gebruikers bij processen te motiveren. Deze processen kunnen op de werkvloer zijn met medewerkers maar ook om klanten tot bepaald gedrag te stimuleren.

Gamififaction is dus niet het maken van een spel op zich. Het gaat meer om elementen te gebruiken als stimulans voor de speler. Veel van deze elementen hebben te maken met plezier geven en belonen van prestaties.
Een oud voorbeeld van gamification is de salesgrafiek die op kantoor hing en waarbij iedereen kon zien wie het meeste verkocht. Bij sommigen hing er zelfs een bel die men ging luiden bij een nieuwe sale. Natuurlijk gaf dit competitie waarbij men probeerde beter te zijn als de collega’s en voor de winnaar was er vaak een (financiรซle) beloning.

Maar gamification geeft veel meer mogelijkheden en de wereld lijkt steeds meer te begrijpen welke voordelen het geeft. Het idee is immers dan mensen plezier hebben met de gamification elementen en daardoor meer stimulans voelen. Door die game elementen juist in te zetten kun je spelers dus verleiden tot bepaald gedrag.

gamification
Gamification

Zo paste de RET gamifacation toe om hun metrolijn E te promoten. Door inchecken kreeg je punten en maakte je kans op prijzen. In het openbaar vervoer van Londen werden zelfs missies toegevoegd waarmee men extra punten kon verdienen als men bepaalde stations aandeed. Allemaal met het doel om mensen middels plezier kennis te laten maken met de producten.

Beloning

Belangrijk aspect bij Gamification is de beloning. Net als bij het Pavlov effect stimuleert een beloning je om het gedrag te herhalen. De beloning kan divers zijn. Op het ondernemersforum alsย www.Higherlevel.nl begin je als Newbee en na 10 forum posts komt in je profiel Junior te staan. Na meer dan 250 posts ben je een legend geworden.
Daarnaast heeft Higherlevel een karma systeem waarbij forumleden elkaar kunnen belonen of straffen. De eindscore hiervan is zichtbaar voor iedereen en een negatief karma heeft natuurlijk invloed op je geloofwaardigheid.
Een andere vorm van belonen gebeurt op www.onzegedichten.nl er voor VIP leden een kroontje bij hun naam te zien zodat iedereen weet dat ze vip zijn.

Gamification kan op zoveel manieren stimuleren. Denk alleen maar aan het onderwijs waarbij leerlingen punten verdienen door opdrachten te doen. Maar ook een bedrijf als Google gebruikt gamification tijdens vergaderingen om creativiteit te stimuleren.
Eigenlijk is gamification heel simpel: Als je toch iets moet doen, zorg dan dat het leuk is om te doen.

Hoe kun jij gamification inzetten voor je werknemers of je klanten?