Met gamification verkoop verbeteren

Gamification is het sturen van gedrag door middel van game elementen. Er zijn verschillende elementen maar in dit blog richten we ons op twee basis elementen: winnen en beloning.
Deze elementen appelleren aan elk mens. Als je ze dus gebruikt activeer je in de klant iets wat je kan gebruiken om zijn of haar gedrag te sturen. Voor bedrijven zou het ideaal zijn natuurlijk als je gamification kunt gebruiken om je sales omhoog te krijgen. In dit artikel kijken we naar 3 manieren hoe je met gamification verkoop verbeteren kan.

Gebruik competitie

Mensen willen winnen. De klant wil winnen door een product te kopen. Waarom laat je de klanten niet strijden om je product? Websites als Vakantieveiling.nl en Ebay.nl drijven op dit principe. Klanten bieden tegen elkaar op om een product te kopen. De lachende derde is natuurlijk de verkoper want de competitie drijft de prijs op. Met name bij schaarse producten is deze gamification methode een goede manier om klanten uit te dagen het product te kopen.

Beperk het aanbod

Ook  aanbod beperken gaat over de drijfveer winnen. Alleen gebruikt het een andere invalshoek namelijk  de aanbodkant.
Slechts 24 uur geldig!
Maar 200 exemplaren!
Alleen de eerste 20 bellers!
Allemaal doen ze een appel aan de klant: wees er snel bij want anders vis je achter het net!
Dagdeal website als Woot.com zetten op vaste tijden nieuwe producten op de site waarvan slechts een beperkt aanbod is. Mensen zitten te wachten tot het online komt om als eerste te bestellen, want ze willen winnen. Als ze het product hebben doen ze een vreugde dansje om de overwinning te vieren. Soms lijkt het zelfs dat winnen belangrijker is dan het product…

Beloon je klanten

Een andere manier van gamification die veel gebruikt word is het belonen van gedrag. Center parcs kent het Friends programma. Als je binnen 36 maanden 2x komt kun je Friends worden. Je krijgt als Friend extra voordeel en privileges.
Net als zegelacties en dergelijke geeft dit bij de klant een soort Brandloyalty. Ik krijg een beloning voor wat ik doe. Deels kan dit opleveren dat men vaker gaat komen om van het voordeel gebruik te maken. Daarnaast kennen sommige programma’s een exit regel dat het voordeel vervalt als je een tijd geen producten afneemt. Men is dan geneigd toch een product af te nemen om de voordeelstatus
niet te verliezen.

Met deze drie manieren kun je met gamification verkoop verbeteren. Natuurlijk kun je de winkel of het bedrijf niet draaiend houden met gamification alleen. Goede producten, vriendelijke werknemers en goede service zijn key. Maar gamification kan net wel een paar procent extra omzet geven of net de klant over de streep trekken. En met meer verkoop  zullen de meeste bedrijven geen probleem hebben…

Maarten Stevens