Gamificeer complexe vraagstukken

Veel organisaties en overheden hebben te maken met vraagstukken en informatievoorzieningen die vaak complex zijn. Denk aan wetgeving, veiligheidsvoorschriften, belastingen, subsidieregels, enz. Complexe vraagstukken kennen vaak veel verschillende opties die elk een eigen gevolg hebben. Als snel verlies je het overzicht en belangrijker nog: de consequenties van je keuze. Maar hoe maak je de gevolgen inzichtelijk? De oplossing is simpel: gamificeer complexe vraagstukken!

Het omzetten van droge complexe informatie in een game kent een aantal voordelen:
1 Direct reactie op je actie
Bij theorie is er veelal geen meting van je kennis of je actie. Bij een game zie je direct reactie op je actie. Hierdoor weet je of je het goed doet of niet. Een groot gevolg hiervan is dat je direct je strategie kan aanpassen als je actie consequenties heeft die je liever niet wil.
2 Gebruik ervaringen van anderen
In een game kun je afkijken van actie die andere spelers gedaan hebben en succesvol waren. Zo leer je niet alleen van je eigen fouten maar ook van die van anderen.
3 Geen echte consequenties
Aangezien een spel niet echt is kun je risico’s nemen die je anders niet zou nemen. In een spel 1.000.000 euro verliezen is minder erg dan in het echt 1.000.000 euro verliezen.
4 Het maakt leren leuk
Een goed spel geeft plezier. Als je droge theorie om kan zetten in een plezierige activiteit creëer je een groot voordeel.

Taxodus

Taxodus
Screenshot van Taxodus

Een leuk voorbeeld van het gamificeren van complex informatie is Taxodus. Iedereen kent de grote bedrijven als Apple, McDonalds, Amazon en Windows die belasting ontwijken via allerlei legale constructies. Maar wat is nu de beste constructie? Hoe kom je daar achter?
Gamificeer complexe informatie als belastingregels van de verschillende landen. In Taxodus moet je voor de grote bedrijven een zo gunstig mogelijke constructie vinden waarin zo weinig mogelijk belasting betaald hoeft te worden. Je kunt holdings oprichten en geldstromen sturen via Nederland, de Kaaiman Eilanden of Ierland bijvoorbeeld. De winnaar is de persoon die het meest de belasting weet te ontwijken.

Taxodus is een spel van Femke Herregraven en ze won met het spel de MINI Young Designer Award, de prijs van de beste jonge ontwerper. Hoewel de gameplay niet denderend is en er veel afhaak momenten in het spel zitten is het idee wel sterk. Zelf houd ik me zo min mogelijk bezig met belasting maar dit spel heb ik toch al twee keer gespeeld, dat is de kracht. Gamificeer complexe informatie en dan deel je mee in de kracht van games. Maak van droge theorie een gave game.

Ik zie het al voor me: een simulatiespel waarin ik alle theorie voor het rijbewijs kan oefenen. Geen statische plaatjes meer met meerkeuze opties. Nee, gewoon rijden en continu keuzes maken. Elke kruising is een test en direct zie je of je het goed of fout doet. Wie langer als 20 minuten foutloos door de stad rijd haalt het examen. Of je eigen bedrijfsruimte inrichten en direct zien of je aan alle Arbo en veiligheidseisen voldoet. Of  een game waarin je een bedrijf moet leiden en voor verschillende periodes personeel moet aannemen. Vast contract? Payrolling? Uitzendbureau of een nul uren contract? Bij elke keuze direct de consequenties inzichtelijk en wie het goedkoopste personeel aanneemt wint.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Complexe informatie is goed om te zetten in game elementen. Zaken als kosten, mogelijke combinatie, voorwaarden e.d. zijn allemaal te programmeren. Als game maak je het inzichtelijk en prettig voor de speler om zich er in te verdiepen!

Maarten Stevens

Zelf belasting ontwijken? Speel Taxodus