Google Material Design, wat is het precies?

“Een beetje van 8D, een beetje van Google”. We krijgen bij 8D Games af en toe de vraag of wij ook apps kunnen ontwikkelen. En natuurlijk kunnen wij dat. Maar het maken van apps, hoe doen we dat nou eigenlijk? Zit er een idee achter of is het nattevingerwerk?
Google heeft hier een hele theorie over en richtlijn voor geschreven, namelijk Google Material Design. Hier hebben wij ons bij 8D Games in verdiept.

“We challenged ourselves to create a visual language for our users that synthesizes the classic principles of good design with the innovation and possibility of technology and science. This is material design.” Google Material Design, 08-07-2015)

Google Material Design – het idee

Google wil één onderliggend systeem ontwikkelen wat zorgt voor een uniforme ervaring op verschillende platformen, waarbij mobiele principes fundamenteel zijn, maar aanraking, spraak, muis en keyboard wel de eersteklas invoer methoden zijn. menuscreen google material design
Google heeft zich laten inspireren door het gebruikt van papier en inkt, zo zijn de oppervlakken en randen gebaseerd op deze realiteit. Die realiteit helpt de gebruiker de acties/reacties en het gebruik snel begrijpen. Maar daarnaast is het technologisch geavanceerd en open voor verbeelding en magie, waardoor er flexibiliteit in het materiaal komt. Zo kan het zich permitteren om een actie uit te voeren die de fysieke wereld overstijgt, maar de regels van de natuurkunde niet breekt. Denk hierbij aan het indrukken van een knop waarbij je een animatie te zien krijgt.
Google heeft daarnaast een hele set richtlijnen voor de layout, de kleuren, de animaties. Deze richtlijnen zijn op www.google.com/design/spec/material-design/introduction.html te vinden.

8D Games app

Bij 8D hebben we het principe van Google material design toegepast in onze eigen app. Het idee van gebruiksvriendelijkheid sprak ons ontzettend aan. Maar we zouden 8D Games niet zijn als we er niet een stukje van onszelf in zouden stoppen. menuscreen google material designZo hebben we de strakke richtlijnen qua layout echt als richtlijn gezien, niet als regel, en gedaan wat bij ons en onze stijl past. Maar het onderliggende principe van actie/reactie, het gebruik van de icons die we zo gewend zijn en wat we verwachten dat er gaat gebeuren zijn hetzelfde. Mocht je nieuwsgierig zijn geworden, dan kun je de 8D Games app downloaden in de app stores om hem te bekijken. En wie weet laat je je door Sally naar 8D Games zelf begeleiden!

Google material design heeft hele specifieke richtlijnen. Dit zijn richtlijnen waar jij je precies aan kan houden, maar zou jij dat ook doen? Of zou je toch een stukje eigen idee en/of design implementeren?

Sieuwke Jacobsen