Hotel 626: Marketinggame met beleving en engagement

Bij marketing wil je meer dan alleen maar je boodschap spuien. Het gaat niet om hoeveel volgers of hoeveel likes je hebt. Het gaat om de engagement van je volgers. Hoeveel mensen reageren op je berichten? Wie geven een antwoord als je een vraag stelt?
Daarnaast is marketing niet gericht op informatie. Het is nu gericht op beleving. Maakt niet uit wat die auto kan, ik moet het idee hebben dat ik avontuurlijk ben als ik hem koop. Beide aspecten in marketing: beleving en engagement komen terug in een opkomend marketingmiddel… Games. Vandaag kijken we naar Hotel 626, een spannend spel van Doritos.

Hotel 626

hotel626Als bedrijf wil je invloed en controle op de beleving die de klant heeft bij jou merk. In een game kun je zelf bepalen welke beleving de speler ervaart. Hotel 626 van Doritos is intens, net zo intens als de smaak van Doritos…
Meestal zie je games waarbij je het spel een directe link heeft met het product. Zo hebben we het eerder gehad over Magnum Pleasurehunt waarbij je op zoek gaat naar ingrediënten van de nieuwe ijsjes. Bij Hotel 626 is die link meer verstopt. Je zou zeggen, dat is slecht voor het merk. Toch is dat niet het geval. Omdat de reclame er niet dik bovenop ligt blijft het een leuk spannend spel. Daarnaast, blijft de link met Doritos wel hangen, misschien juist wel omdat het er niet zo dik bovenop ligt…

Engagement en social media

Met de beleving van de speler kwam het dus wel goed, de spanning zit er al snel in. Maar in Hotel 626 is nog een leuk aspect verwerkt. Je webcam maakt een foto van je en die foto zit weer verwerkt in het spel en duikt op bij een verzameling foto’s die een seriemoordenaar heeft genomen van zijn slachtoffers.
Leuk idee natuurlijk maar voor de marketing ook weer een interessante optie. Wat nu als je die foto kan delen op Facebook? Want delen is het nieuwe vermenigvuldigen! Het spel blijft dus niet tussen de speler en het bedrijf maar gaat via social media naar de vrienden van de speler, en naar de vrienden van de vrienden, enz. Zo krijg je de viral werking waardoor je producten “vanzelf” wereldwijde bekendheid krijgen.

Hotel 626 is natuurlijk een bijzonder spel. Dit past niet bij elk bedrijf of elk product. Maar voor elk product is natuurlijk een eigen game te maken die voldoet aan de gewenste engagement en beleving.

Maarten Stevens