Het jaar van 8D Games

Power-up 4 life met impactvolle serious game projecten

serious game projecten

Projecten en nieuwe samenwerkingen

(Online) dansjes tijdens de daily stand-up

Traditiegetrouw sluiten wij het kalenderjaar af met een terugblik-die-stiekem-ook-een-vooruitblik is. Want tja, serious game projecten zijn vaak lang en we hebben nog zo ontzettend veel leuks in het verschiet! Dit jaar hebben we mooie projecten mogen draaien met onder meer Geopark de Hondsrug, Provincie Groningen, Radboud Universiteit Nijmegen, het MCL, Bureau Maalstroom, Afûk, FERS en Tresoar. Ook over de grens  behaalden we mooie resultaten binnen Europese projecten voor jongeren i.s.m. Business Development Friesland.

Bekijk hieronder per thema waar we ons mee bezig hebben gehouden én welke projecten we in het nieuwe jaar verder uitbouwen!

Spelenderwijs gezond & fit

Gamen en vitaliteit: het klinkt wellicht niet direct als een logische combinatie. Toch hebben we ook dit jaar weer gezien hoe effectief gamification kan zijn om mensen te activeren. Van vaker fietsen tot een gedragsverandering qua leefstijl.

Educatieve tools

Lesstof komt beter over wanneer het in een spelvorm wordt gegoten. Of het nou gaat om cultureel erfgoed en of het verbeteren van leesvaardigheid. Wie actief met informatie aan de slag gaat, onthoud meer en kan makkelijker de aandacht erbij houden.

Europese samenwerkingen

Als technische partner werkten we mee aan drie Europese projecten, veelal met als doel de weerbaarheid van Europese jongeren te bevorderen. Italië, Kroatië, Roemenië, Ierland, Litouwen, Griekenland, Portugal - onze games zijn overal!

Games & wetenschap

Wat kan techniek betekenen binnen de revalidatiezorg? Welke rol kan exergaming spelen op het vlak van preventie? Ook dit jaar waren we betrokken bij onderzoekstrajecten die een brug slaan tussen wetenschap en toegepaste producten.

Spelenderwijs gezond & fit

Kinderfietsroutes

Gegamificeerde fietsroute voor jonge gezinnen
Provincie Groningen

In opdracht van Team Fiets (Provincie Groningen) mochten wij aan de slag met een leuke uitdaging: het ontwikkelen van een creatief concept rond een nieuwe fietsroute voor jonge gezinnen in de omgeving van Zoutkamp. De wens was fietsplezier en fietsvaardigheid te combineren met spel, zodat fietsen in de provincie nog leuker en aantrekkelijker wordt voor kinderen tussen de 6 en 12 jaar. Samen met de doelgroep hebben we drie fysieke routeboekjes ontwikkeld met daarin een mysteriespel. Route uitgespeeld? Dan krijgen de kinderen een code en kunnen ze op de website een nieuw level downloaden!

Zwemlesboeken

Storytelling en gamification
Skander Marketing

Na het succes van Sibbe en Liefke werkten we samen met Skander Marketing door aan een reeks nieuwe zwemlesboeken voor kinderen. De zwemlesboeken maken gebruik van storytelling en gamification om de motivatie en het plezier tijdens de zwemlessen te verhogen. Aan onze artist Edwin ten Wolde wederom de eer om de prenten te maken en karakters te ontwerpen. De boeken voor Sportbedrijf Rotterdam en Gemeente Lelystad zijn bijna klaar! Extra leuk: de luisterversie van de verhalen voor Rotterdam werden ingesproken door niemand minder dan Loes Luca.

Shkorey

Cultuur-sensitieve seksuele voorlichting
Gemeente Leeuwarden

Dit jaar zijn we van start gegaan met de ontwikkeling van Shkorey, een digitale spelapplicatie waarmee Eritrese jongeren in Nederland spelenderwijs leren over seksuele en reproductieve gezondheid, geboortezorg en de zorg voor jonge kinderen. Tijdens het hele proces staan co-creatie en cultuursensitieve ontwikkeling centraal. Daartoe wordt nauw samengewerkt met de doelgroep en (video)makers uit Eritrea. Het doel  is het bevorderen van kennis over zwangerschap en geboortezorg en daarmee het mogelijk maken van geïnformeerde keuzes. Op de hoogte blijven? Houd de projectwebsite in de gaten.

Educatieve tools

The Lost Collection

Speuren naar dieren en objecten in AR
Geopark de Hondsrug en Geopark Terra.Vita

Geopark de Hondsrug (Drenthe, NL) en Terra.Vita (Duitsland) zijn unieke natuurgebieden vol geologisch, archeologisch en cultuurhistorisch erfgoed. Een hele eer dat wij aan de slag mochten met een game die het ontdekken van de beide parken nog leuker maakt voor een jonge doelgroep. Het augmented reality spel ‘The Lost Collection’ is vanaf deze kerstvakantie te spelen op mobiele apparaten in het hele UNESCO-gebied. Spelen en leren gaan daarbij hand in hand. Kinderen worden uitgedaagd objecten en dieren uit de ijstijd te vangen in augmented reality en zo de collectie van professor Problemenstein compleet te maken.

digiTales

Spelenderwijs erfgoed ontdekken
Maalstroom, Tresoar, Afûk, Fers

Dit jaar is de ontwikkeling van digiTales van start gegaan, een interactieve ‘verhalenbibliotheek’ die uitnodigt om erfgoed spelenderwijs te ontdekken. Je leest de digiTales als een boek en in iedere scène word je verder meegenomen in het avontuur: pop-up vertellers, zoekopdrachten en challenges om het verhaal verder te kunnen lezen. Zo zorgen we ervoor dat gedigitaliseerd erfgoed aantrekkelijker wordt voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar. De bibliotheek met daarin de eerste drie Friese volksverhalen zijn bijna klaar en worden in januari 2022 gelanceerd. Daarna kunnen culturele instellingen uit heel het land aansluiten met een eigen digiTale.

Digi Juf

Lezen met een adaptief taalmaatje
Radboud Universiteit Nijmegen

Ook met het project Digi Juf zijn we een heel eind op weg. In samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen ontwikkelen we een adaptief ‘leesmaatje’ waarin innovatieve spraaktechnologie van het Centre for Language and Speech Technology (CLST) wordt ingezet. Met de tool kunnen kinderen met een taalachterstand zelfstandig en spelenderwijs hun leesvaardigheid kunnen oefenen. Het voorziet leerlingen van accurate en directe feedback en begeleiding tijdens het lezen. Door middel van gamification worden kinderen extra gemotiveerd om gebruik te maken van de Digi Juf. Het prototype is bijna klaar en zal binnenkort getest worden door basisschoolleerlingen.

Europese samenwerkingen

ACBC

Weerbaar tegen online pesten
Europees consortium

Whatsapp, Instagram, Snapchat, TikTok: een groot deel van het sociale leven van jongeren speelt zich tegenwoordig online af. Deze online communicatievormen brengen veel mooie mogelijkheden met zich mee, maar ook nieuwe gevaren en risico’s. Een daarvan is online pesten, ook wel cyberbullying. Cyberbullying kent veel vormen, van sexting tot subtielere vormen zoals buitensluiting. Als technische partner in het Europese ACBC-project ontwikkelden we een serious game die jongeren traint in het herkennen, begrijpen en voorkomen van online pestgedrag in al zijn verschijningsvormen. De game werd begin dit jaar opgeleverd en is gratis beschikbaar in diverse talen.

LEADER

Soft skills voor mbo-studenten
Europees consortium

Samen met partners uit Nederland, Roemenië, Spanje, Malta en Denemarken leverden we dit jaar nog een mooi meertalig product op: een serious game die mbo-studenten traint in het ontwikkelen van soft skills. Dit zijn ‘zachtere’ vaardigheden die belangrijk zijn op de werkvloer, zoals goed communiceren, samenwerken, het overzicht bewaren en je werk productief indelen. Wij onderzochten welke spelelementen het best passen bij Europese jongvolwassenen met een mbo-achtergrond. Waarop triggeren ze? Welke spelelementen vinden zij cool? Hoe moet zo’n game er grafisch uitzien? Lees meer over en bekijk de resultaten op de projectwebsite.

BetterACT

Gezond omgaan met stress
Europees consortium

Hoe ga je op een gezonde manier om met stress? Die vraag staat centraal in de tool die we momenteel ontwikkelen voor Europese jeugdwerkers en de jongeren met wie zij werken. De oefeningen die straks in de tool komen zijn gebaseerd zijn op de ACT-methode, een cognitieve gedragstherapie gericht op acceptatie en mindfulness. Voor de ontwikkeling werken we samen met professionals en jeugdwerkers uit Italië, Kroatië, Ierland en Roemenië. Een project dat perfect bij ons past, want juist kinderen en jongvolwassenen geven we supergraag een power-up met een spel of app. Op de hoogte blijven? Op Linkedin plaatsen we regelmatig projectupdates.

Games & wetenschap

Herstel na IC-opname

Technische innovatie in de zorg
Campus Fryslan (RuG) & MCL

Hoe kan techniek helpen bij een sneller en plezieriger herstel na IC-opname? Dat onderzoeken wij momenteel samen met Lise Beumeler, promovenda aan de RuG.  Wij ondersteunen haar met hardware, demo’s en technisch advies tijdens haar zorginnovatie-onderzoek. Technieken zoals virtual reality en sensoren kunnen de zorg ontlasten en de therapietrouw verhogen, mits er vanaf het begin ontwikkeld wordt op basis van de behoeftes en mogelijkheden van de doelgroep. Een reuze interessant onderzoek waar wij met veel plezier aan meewerken! Eens sparren over de (technische) mogelijkheden van gaming binnen onderzoekstrajecten? Stuur Johan gerust een mailtje.

Maaltijd Manager

Voedingspatroon in kaart met een spel
FrieslandCampina Institute

Friesland Campina zal iedereen kennen van de zuivelproducten. Maar wist je dat het bedrijf ook een eigen onderzoeksinstituut heeft? FC Institute stimuleert wetenschappelijke discussie door het delen van informatie over zuivel, voeding en gezondheid. Graag wilden zij onderzoeken wat gaming kan betekenen binnen deze missie. Daarom ontwikkelden we de mini-webgame Maaltijd Manager. Tijdens het spelen leer je meer over de verschillende aspecten van een duurzaam voedingspatroon, volgens de definitie van de Food and Agricultural Organization (FAO) en World Health Organization (WHO). Na het spelen zie je hoe je scoort op verschillende aspecten van duurzame voeding.

HEROES

Valpreventie na een beroerte
Universiteit Twente

sensorgame

We sluiten af met een project dat net van start is gegaan en waar we in het komende kalenderjaar erg naar uitkijken: HEROES, een traject dat wij aangaan i.s.m. onderzoekers aan de Universiteit Twente. De centrale vraag: hoe kan exergaming helpen bij valpreventie onder personen die een beroerte hebben doorgemaakt? Bij valpreventie is het belangrijk dat de patiënt thuis regelmatig aan de slag gaat met balanstraining. Vanuit de Schaatsgame weten we dat gaming de therapietrouw enorm kan verhogen. Wij kijken er dan ook naar uit de onderzoekers van de Universiteit Twente te ondersteunen bij dit traject en een mooi nieuw product te ontwikkelen.

Graag tot ziens in het nieuwe jaar!