Kunstmatige intelligentie binnen games

Kunstmatige intelligentie en waar we nu zijn

Kunstmatige intelligentie (ook wel AI genoemd) is een term die al een tijdje bestaat en vroeger alleen maar gebruikt werd in films waarbij een robot of iets dergelijks op hol slaat.

HAL9000, de losgeslagen kunstmatige intelligentie uit de film 2001: A space oddysey
HAL9000, de losgeslagen kunstmatige intelligentie uit de film 2001: A space oddysey

Het is tegenwoordig geen science fiction meer maar het is nu echt iets wat bestaat en groeit. Het is nu echter de vraag hoever ze zijn met deze technologie en wat er ons te wachten staat. Kunstmatige intelligentie is de wetenschap waarbij het creëren van menselijke intelligentie bij apparaten vooraanstaat.

Kunstmatige intelligentie nu

De wereld van AI is booming, er zijn nu dan ook veel hoge scholen en universiteiten die een opleiding speciaal hierop gericht aanbied. Het wordt steeds vaker toegepast in onze smartphones, spellen etc. Google Deepmind is één van de meest recente en baanbrekende ontwikkelingen binnen de wereld van kunstmatige intelligentie. Google Deepmind heeft een systeem weten te ontwikkelen die het menselijke brein kan nabootsen. Dit wordt gedaan door middel van een technologie waarbij zogeheten ‘reinforcement learning’ gebruikt wordt. Deze technologie is gebruikt om ’s werelds beste GO speler te verslaan. GO is een oud bordspel die nog steeds veel gespeeld wordt, dit spel heeft nog meer opties dan een schaakspel en is daarom ook niet compleet uit te berekenen, waardoor kunstmatige intelligentie moest worden toegepast. Deze technologie is ook voor allerlei andere toepassingen te gebruiken.

 

Kunstmatige intelligentie binnen games

Onlangs heeft ViZDOOM een wedstrijd gehouden waarbij teams een kunstmatige intelligentie moesten schrijven voor hetaic spel DOOM. Hier is een wedstrijd gehouden binnen deze teams om een winnaar te kiezen. Hier hebben grote universiteiten aan mee gedaan en bedrijven zoals Intel en Facebook. Dit zorgt ervoor dat steeds meer bedrijven worden gepusht om een betere kunstmatige intelligentie te creëren.

Kunstmatige intelligentie en serious games

Zo heeft AI ook enkele toepassingen binnen het serious game gebied. Zo kan de interactie tussen de gebruiker en niet spelende karakters menselijker en natuurlijker gemaakt worden. Daarnaast kan de communicatie ook soepeler lopen met kunstmatige intelligentie.

Wat wij kunnen verwachten

Google Deepmind, Intel en Facebook houden zich allemaal bezig met het menselijk maken van deze kunstmatige intelligentie.  Het is echter wel te merken dat het zich nu nog in de beginfase begint. Voorlopig kunnen wij hier groei en ontwikkeling verwachten door zowel grote als kleine bedrijven.