Hoe maak je een app succesvol?

In 2013 is er voor 10 miljard dollar uitgegeven in de appstore van Apple. In de maand December alleen al werden er 3 miljard apps gedownload door gebruikers. Maar met al die grote cijfers dringt de vraag zich op: Hoe maak je een app succesvol? Elk bedrijf wil een app, iedereen wil het beste idee hebben maar hoe je een app succesvol maakt is voor veel mensen niet duidelijk.
Garanderen dat een app succesvol gaat worden is lastig. Wel zijn er een aantal punten die zeker zullen bijdragen aan het succes van de app.

Los een probleem op

Niemand neemt een app om de app zelf. Los een probleem op zodat mensen belang hebben bij je product. De bekendste  Nederlandse app is de Trein app. Hierop kun je zien waar je trein blijft en of er storingen zijn. Niet bedacht door een gerenommeerd bedrijf maar door de student Dennis Stevense. Maar echt een app die een probleem van veel reizigers oplost.

Wees aantrekkelijk

Een game app als Cady Crush is qua vormgeving al een mooie app om te zien. Daarnaast, wie houd er niet van snoep? Angrybids is ook een goed vormgegeven app waarbij je bovendien al snel succes kan halen. Allemaal zaken die het succes van een app stimuleren. Goede vormgeving, heldere uitleg en  gebruiksgemak zijn erg belangrijke middelen om een app succesvol te maken.

Bedenk een verdienmodel

freemiumEen app kost veel tijd om te maken, die tijd moet je terug verdienen. Je kan natuurlijk dingen verkopen via je app. Daarnaast kun je advertenties verkopen maar dit verstoort wel vaak de app ervaring omdat het hinderlijk is. Het meest populair is de freemium methode waarbij je gratis de app download maar voor extra opties moet betalen. Bijvoorbeeld de eerste levels zijn gratis maar daarna moet je in game purchases doen. Ook extra opties als een persoonlijk profiel e.d. kunnen betaalde opties zijn. Het grote voordeel hiervan is dat mensen zonder drempel kennis kunnen maken met je app en als ze het een goede of leuke app vinden betalen ze er voor. Schattingen zijn dan 60% van de omzet uit deze in game purchases komt.

Natuurlijk is het complex hoe een app succesvol word. Zaken als marketing, positionering in de markt, prijsstelling, vormgeving en ga zo maar door spelen hier een rol in en hebben we niet besproken. In de toekomst zullen we hier vaker op terugkomen want één ding is duidelijk: De appmarkt groeit en groeit. Met name de game apps worden populairder en dan blijft de vraag: hoe maak je een app succesvol?

Maarten Stevens