#makeagameday voor leerlingen op school

Tijdens het Make a game day krijgen leerlingen een stoomcursus in het maken van games. In het programma GameMaker leren ze de basisprincipes van games maken. Designs uitwerken, concepten bedenken, nieuwe gameplay elementen bedenken. Het komt allemaal aan bod en in 1 dag maken de leerlingen op school een game.

IMG_3249

Samen met GameAcademy is 8D Games betrokken bij het project. Het leuke aan #makeagameday is dat jongeren ontdekken dat Nederland heel actief is in het maken van (serious) games. En als ze willen kunnen zij zelf daar deel van uit gaan maken.
Opvallend was hoe de jongens en meisjes verschillend werken. Waar jongens bezig waren met de gameplay aan te passen en het design wat te vergeten waren de meisjes vooral bezig met de vormgeving.
Het basisspel was een platform spel a la Mario, je kan springen en muntjes verzamelen. Maar aan het einde waren de spellen onherkenbaar aangepast. Zo was er een Sixpackman die onderwater zwom en afvalvaten moest ontwijken terwijl hij zeesterren op haaien schoot. Een andere groep had Hungry Monkey gemaakt, een aap die alle bananen moest opeten en uiteindelijk een tegenstander moet verslaan. Weer een andere groep had een muis in de hoofdrol die voor een kat en uil op de vlucht was en brokjes kaas moest verzamelen.

Het was overweldigend hoe deze eerstejaars leerlingen van het voortgezet onderwijs in 8 uur een compleet eigen game konden maken. Het leuke aan de game is dat iedereen zijn eigen kant kan kiezen. De ene focust op geluid, de ander op design en weer een andere gameplay. Zo is er ruimte voor ieders eigen talenten.

Ondertussen ook nieuwsgierig of wij bij u in de klas #makeagameday kunnen doen? Dat kan zeker! Neem contact op over de mogelijkheden.

Maarten Stevens