Disseminatie strategieën voor onderzoekers: Via design naar echte impact

In een wetenschappelijke context verwijst disseminatie naar het actief verspreiden en delen van onderzoeksresultaten met relevante doelgroepen. Denk aan vakgenoten die verder bouwen op de inzichten, maar óók — en juist — aan burgers, professionals en beleidsmakers die de nieuwe kennis kunnen toepassen in de praktijk. Bij 8D ligt onze focus op dat laatste. Wij maken wetenschappelijke output bruikbaar en begrijpelijk voor mensen buiten de academische wereld. Niet als communicatietruc, maar als ontwerpopgave.

disseminatie strategieën voor onderzoekers


Disseminatie hoeft niet te wachten tot het einde van een onderzoeksproject. Sterker nog: de meest impactvolle verspreiding begint al tijdens het ontwerpproces. Door middel van co-creatie brengen wij onderzoekers, ervaringsdeskundigen en beoogde doelgroep samen aan tafel. Zo zorgen we dat kennisoverdracht geen eenrichtingsverkeer is, maar een interactief proces waarin de doelgroep zélf betrokken is bij het vertalen van onderzoeksresultaten naar een praktijkcontext. Door deze werkwijze – samen te vatten onder de noemer social design – krijgt kennis al vroeg betekenis in de context van de gebruiker. Verdiepende leestips over social design:Wat is social design en waarom is het relevant voor onderzoekers?’ en ‘Voorbeelden social design in onderzoek.’

Ons doel is altijd dat onze tools en interventies meer dan informeren. Ze activeren, confronteren en betrekken, waardoor kennis beklijft of er een echte verandering optreedt. Voorbeelden van disseminatievormen die we ontwikkelden zijn:

  • Kaartspellen en bordspellen. Zoals Care Trivia, een kaartspel voor beleidsmakers over Wmo-wetgeving, gebaseerd op wetenschappelijke handreikingen. Deelnemers verwerken kennis actief via concrete casussen en gesprekken.
  • Narratieve interventies waarin gebruikers zich herkennen en hun handelen kunnen oefenen. Zoals Shkorey, een verhalende interventie over seksuele gezondheid, ontwikkeld in nauwe co-creatie met de Eritrese gemeenschap in Nederland.
  • Workshops, living labs en offline events waarin participatieve verspreiding en generatie van kennis centraal staat. Zoals EFF-CoP, waarin we samen met een groot Europees consortium werken aan een community en events rondom het thema voedselfraude. Of Kinderfietsroutes, een gegamificeerde fietsroute door de provincie Groningen gebaseerd op onderzoek naar bewegingsarmoede onder kinderen.
  • (Digitale) simulaties waarmee stakeholders in een veilige en speelse context de implicaties van nieuwe kennis voor hun eigen werkterrein verkennen; zoals de simulatie Ransomware, gebaseerd op onderzoek door Campus Fryslan.
  • Digitale tools en apps die aanbevelingen uit onderzoek vertalen naar oplossingen in de praktijk. Zoals Read with MEE, interactieve voorleesverhalen met als doel de kennis en vaardigheden rondom inclusieve en meertalige geletterdheid te verhogen; een doelstelling voortvloeiend uit het expertisegebied van Fryske Akademy en Mercator European Research Center.


Elke vorm die we kiezen is het resultaat van een participatief ontwerptraject, waarin doelgroep en context leidend zijn.

Onze meerwaarde ligt niet alleen in wat we maken, maar in hoe we samenwerken. Veel van onze partners werken al jarenlang samen met 8D omdat ons team:

  • Disseminatie behandelt als een volwaardig, inhoudelijk onderdeel van het onderzoek;
  • Vormvrij en creatief werkt;
  • Altijd co-creëert met de doelgroep en complexe participatieve processen kan coördineren en faciliteren;
  • Oplossingen ontwerpt die aansluiten bij het gedrag, de context en de belevingswereld van eindgebruikers;
  • Disseminatie koppelt aan activatie en real-life verandering; 
  • Als onafhankelijke partij goed is in het wegen van belangen en complexe boodschappen kan terugbrengen tot de essentie

Transdisciplinair onderzoek: uitdagingen en aanbevelingen

Expertinterview
innovatie

Transdisciplinair onderzoek brengt wetenschappers en maatschappelijke actoren zoals ontwerpers, kunstenaars en beleidsmakers samen om complexe vraagstukken op te lossen. Denk aan ethische dilemma’s rond technologie, klimaatadaptatie of zorginnovatie. Ondanks de potentie blijkt de uitvoering in de praktijk nog vaak uitdagend: hoe zorg je voor gelijkwaardige samenwerking? Hoe overbrug je verschillen in werkwijze en taal? We spraken erover met Julia Hermann, Assistant Professor in in Philosophy and Ethics of Technology at University of Twente.

Lees blog

Werk je aan een onderzoeksproject en wil je zeker weten dat je resultaten verder reiken dan de eindrapportage? Neem contact met ons op via info@8d.nl. We denken graag mee over effectieve manieren om jouw onderzoek te laten landen in de praktijk.

Abonneer je op onze nieuwsbrief