Voorbeelden van serious gaming in de zorg
Wie in de zorg werkt, zal de term ‘serious gaming’ de afgelopen jaren vast wel eens zijn tegengekomen. Ik kan me voorstellen dat je niet direct een beeld had bij…
Lees blog
Serious games voor de zorg maken hun opmars. Maar heb je zelf nog nooit zo’n game gebruikt, dan blijft het hele idee toch wat abstract. Wat voor meerwaarde hebben games voor de zorg en welke concrete voorbeelden zijn er al? Laat je inspireren door onze voorbeelden.
Een serious game is een game met een doel. Bijvoorbeeld informatie overbrengen of bepaald (gewenst) gedrag stimuleren. Spelprincipes zijn erg helpend wanneer je mensen wilt activeren of motiveren. In elke situatie geldt: met plezier bereik je meer effect!
Serious games kunnen veel betekenen voor de zorg. Denk aan het motiveren van patiënten om thuis hun oefeningen goed uit te voeren of het creëren van spellen om veilig en gemotiveerd te oefenen met complexe behandelingen.
Waarom is serious gaming juist voor de zorg zo waardevol? Dat heeft – naast het plezier en de effectiviteit – te maken met allerlei praktische en organisatorische voordelen. Serious games voor de zorg zijn bijvoorbeeld:
De zorgkosten lopen al jaren op en de zorg moet beter en tegelijkertijd goedkoper worden. Serious games kunnen hierin een oplossing zijn. Een voorbeeld: in plaats van dat je tien behandelingen van een fysiotherapeut krijgt, wordt het mogelijk om een deel van de oefeningen thuis te doen met een game die de behandelaar rechtstreeks inzicht geeft in jouw voortgang. Op basis van de data uit de game kan de behandeling helemaal op jouw behoefte worden toegespitst. Dit scheelt een hoop tijd en geld.
Dat brengt ons direct op het tweede voordeel: de zorg moet evidence based zijn. Games kunnen hele duidelijke statistieken opleveren. Hoe vaak is het spel gespeeld, hoe lang, wat ging goed, wat ging fout en ga zo maar door. Waar je vroeger je trouwheid aan de oefeningen nog een beetje mooier kon voorstellen dan daadwerkelijk het geval was geweest, kan je behandelaar nu tegen jou zeggen: ‘Nou, in het EPD zie ik dat je nul keer de oefeningen gedaan hebt…’
Om nog even bij het voorbeeld van fysio oefeningen te blijven: uit onderzoek blijkt dat een deel van de mensen na hun afspraak met de fysiotherapeut niet meer goed weet hoe ze de aangeleerde oefeningen thuis moeten doen. Ze doen de oefening vervolgens niet correct of lopen zelfs blessures op door een foute houding. In een game kun je de uitleg nog eens en herhalen en zelf uitsluiten dat mensen de oefening verkeerd doen, zoals bij de Schaatsgame (zie voorbeelden). Kortom: serious gaming zorgt ervoor dat mensen veilig kunnen oefenen. Dat geldt op allerlei vlakken en in allerlei sectoren. Denk bijvoorbeeld aan een spel waarin artsen in opleiding een proefoperatie kunnen uitvoeren. Als het fout gaat dan is er geen echt mens dat daaronder lijdt, het is immers maar een spel.
Stel: je bent arts-assistent en werkt op een spoedeisende hulp. Je leert dan van de situaties die zich aandienen. Misschien zie je wel dertig keer een beenbreuk, maar heb je nog nooit geoefend met een longontsteking. Je leert in het echt, maar daardoor ben je ook afhankelijk van wat er binnen komt. In een game kun je precies aangeven wat je wilt leren. Sterker nog: je hoeft niet een uur te wachten op je eerste patiënt, maar kunt gewoon in je eigen tempo doorleren. Serious games maken leren makkelijker en zijn aanpasbaar aan jouw leerbehoefte. Thuis, in de trein, op het werk. Je kunt leren en gamen wanneer jij wilt.
Wie in de zorg werkt, zal de term ‘serious gaming’ de afgelopen jaren vast wel eens zijn tegengekomen. Ik kan me voorstellen dat je niet direct een beeld had bij…
Lees blog