MOGELIJK GEMAAKT DOOR:

SAMENWERKINGSVERBAND NOORD-NEDERLAND & EUROPEES FONDS VOOR REGIONALE ONTWIKKELING

Delectus

Een serious game over leefstijlkeuzes voor een jonge doelgroep, zónder belerend of betuttelend te worden: hoe zou zo’n game eruit moeten zien? Met behulp van het innovatietraject SNN Via hebben wij een artistiek en technisch hoogstaande game-omgeving ontwikkeld die zich perfect leent voor een serious game over consquenties. De vervreemdende wereld van Delectus draait niet om goed of fout, maar om het feit dat iedere keuze een gevolg heeft. Een mooi project waarin we ons technisch en grafisch expertschap verder konden uitbouwen.

De uitdaging

Zeker voor jongeren zijn de gevolgen van leefstijlkeuzes vaak wat abstract: ik rook nu lekker door en over dertig jaar zie ik wel eens verder. De gevolgen lijken ver weg en daardoor niet relevant, maar ze zijn er wel degelijk. Veel ingrijpende ziektes hangen samen met leefstijlkeuzes. Alcoholgebruik, ongezonde voeding, roken, weinig bewegen… Het zijn best begrijpelijke keuzes die op korte termijn iets geven: ontspanning, genot of status. Maar iedere keuze néémt ook iets. Je conditie en op langere termijn misschien je gezondheid. Sommige deuren gaan open, anderen gaan dicht. Dat is wat de wereld van Delectus overbrengt, in abstracte zin en op een visueel aantrekkelijke manier.

“Bij programmeren komt soms verrassend veel onderzoek kijken. Om de wereld van Delectus zo overtuigend mogelijk te maken, moest ik bijvoorbeeld éérst precies weten hoe erosie werkt, hoe het aardoppervlak reageert op verschillende natuurlijke invloeden en ga zo maar door.

Sietse Hoekstra,
Lead Software Engineer bij 8D Games

Het proces

De game-omgeving Delectus is gebouwd voor jongeren van twaalf tot twintig jaar. Precies de leeftijd waarop je zelf keuzes mag gaan maken en het dus belangrijk is om dat bewust te doen. Hoe? Door niet alleen af te wegen wat een keuze je brengt, maar ook wat het je afneemt. De wereld van Delectus moest dus meebewegen met de keuzes en acties van de spelers, net zoals dat in de echte wereld gaat. Het verband tussen oorzaak en gevolg staan worden op abstracte manier doorvertaald naar de game-omgeving.

Tegelijkertijd moest de gamewereld er wat ons betreft uitzien als een entertainment game. Vaak draait het bij serious games om functionaliteit en concept en is er weinig ruimte om te innoveren op artistiek vlak. Bij Delectus kon onze grafische afdeling helemaal los. Immers: jongeren zijn gewend aan grafisch aantrekkelijke games, zoals FIFA en GTA.

Procesfotos

Het resultaat

Delectus is innovatief op artistiek en op technisch vlak: door het toepassen van ‘procedural map generation’ ziet de wereld er nooit twee keer hetzelfde uit. Op basis van acties en keuzes blijven sommige paadjes en mogelijkheden gesloten. Om een voorbeeld te geven: er is een ravijn en om dat ravijn te passeren kun je ervoor kiezen om vleugels te krijgen óf een stukje om te lopen. Die vleugels zijn handig, maar het betekent ook dat je aan de overkant niet meer in die mysterieuze grot past. Daardoor kun je er ook niet achterkomen wat daar is. En dat terwijl de hele game er grafisch zo aantrekkelijk uitziet dat je éigenlijk alles wel wilt verkennen… Ga je het de volgende keer weer zo aanpakken? Bingo!

“Delectus is innovatief op artistiek en op technisch vlak: door het toepassen van ‘procedural map generation’ ziet de wereld er steeds weer anders uit.

Maarten Stevens,
Eigenaar 8D Games

Productimpressie

Leer hoe wij de theorie en praktijk samenbrengen

Meer weten over dit project?

Neem contact op met maarten@8d-games.nl.

Psst…

Delectus is op dit moment een game-ready omgeving en nog geen complete game. Qua grafisch en technisch expertschap heeft het project ons ver gebracht. Heb je een idee voor de doorontwikkeling van de game? Neem contact op via info@8d-games.nl!

Ik heb een goed idee, wat nu?!