GGD FRYSLÂN

Dignity

Jongeren in de pubertijd zoeken op allerlei vlakken hun grenzen op. Tegelijkertijd ontdekken ze hun eigen seksualiteit. Een spannende periode waarin ze veel ontdekken en experimenten, maar  ook een periode waarin het flink fout kan gaan. Bijvoorbeeld wanneer een puber het lastig vindt om op het gebied van seksualiteit zijn of haar grenzen aan te geven. De game Dignity maakt dit lastige onderwerp bespreekbaar en vergroot de weerbaarheid van jongeren.

MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR:

Het proces

Wat bedoelt een meisje met een sexy foto via Whatsapp? Waarom geeft een jongen een meisje een tik op haar bil? Jongeren weten vaak niet welke signalen ze zelf uitzenden en vinden het moeilijk signalen van de ander te interpreteren. Waar ligt de grens? Want als die grens overschreden wordt, kan dit blijvende gevolgen hebben voor iemands gezondheid en welzijn. Er staat dus nogal wat op het spel.

“Het was een mooie uitdaging om de uitstraling van de game zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de belevingswereld van de doelgroep.”

Edwin ten Wolde,
Lead Artist bij 8D Games

De uitdaging

Samen met de GGD Fryslân hebben we Dignity ontwikkeld. Een serious game over grenzen binnen seksualiteit waarin jongeren met elkaar in contact komen over de vraag: waar ligt de grens? Niet met een preek, maar spelenderwijs ontdekken ze het in een game.  Als iemand je drie drankjes heeft betaald, mag je dan weigeren mee naar boven te gaan? Als iemand dubbelzinnige foto’s stuurt via Whatsapp, wil die dan ook meteen seks? Dat is waar jongeren met elkaar over in gesprek raken en zo komen ze er achter wat de ander denkt en voelt. Want wat je niet weet, daar kun je geen rekening mee houden.

Het resultaat

In het spel volg je Alysha, die wakker wordt na een feestje in een vreemd bed. Ze wil zo snel mogelijk naar huis, maar mist haar spullen. Ze zoekt in het huis haar kleren, tas en schoenen en steeds als ze iets vindt krijgt ze een flashback van de vorige avond. Je ziet hoe ze afspreekt met een jongen, dat ze mee naar boven gaat, dat ze niet verder wil gaan maar toch verder gaat.

Zowel de jongen als het meisje gaan in het spel over hun eigen grens en de grens van de ander. Aan het einde kunnen leerlingen in de klas aangeven waar ze vinden dat het misgaat. Zo raken ze met elkaar in gesprek over grenzen binnen seksualiteit. Veel leerlingen geven aan na het spel anders tegen hun eigen gedrag aan te kijken en dat is nu precies de bedoeling.

Leer hoe wij de theorie en praktijk samenbrengen

Meer weten over dit project?

Neem gerust contact met ons op.

Ik heb een goed idee, wat nu?!