Sportbedrijf Drachten | Zwemcentrum de Welle

Sibbe en Liefke

Voor Sportbedrijf Drachten en Zwemcentrum de Welle – al vijftig jaar een begrip in Noord-Nederland – ontwierpen we samen met Skander Marketing een prentenboek dat kinderen motiveert tijdens hun zwemlessen: ‘Sibbe en Liefke: Het verzonken Eiland Bosch.’ Het boek sluit mooi aan bij de ambities van Smallingerland European City of Sport 2020 én laat zien hoe je offline gamification effectief toepast.

MOGELIJK GEMAAKT DOOR:

De uitdaging

Zwemles is voor veel kinderen hun eerste kennismaking met sport. Dat kan – zeker in combinatie met al dat water – best spannend zijn. Het verhaal ‘Sibbe en Liefke’ neemt kinderen bij de hand tijdens hun zwemavontuur. De zeehond Sibbe en de lepelaar Liefke vinden een gouden munt afkomstig van het mysterieuze Eiland Bosch en gaan op zoek naar de herkomst. Onderweg gaan ze allerlei uitdagingen aan die aansluiten bij de stappen die het kind tijdens de zwemles ervaart. Aan ons de taak om aansprekende prenten vol vrolijke karakters te ontwerpen bij de verschillende hoofdstukken, het boek als geheel vorm te geven en het gamification element te ontwerpen.

offline gamification

Het proces

Onze Lead Artist Edwin had voor Sportbedrijf Drachten eerder karakters ontworpen voor de app Missie0512. Op basis van die ervaring werd hij gevraagd mee te werken aan het prentenboek Sibbe en Liefke, waarvoor op dat moment alleen de teksten en een concept- karakterschets van de hoofdkarakters waren gemaakt. Op basis van de teksten heeft Edwin bij ieder hoofdstuk een warme, verhalende totaalprent ontworpen inclusief extra karakters. Na iedere voltooide uitdaging verdienen kinderen een fysieke munt die ze in de zwemlesmap kunnen opbergen. Ook deze munten heeft Edwin ontworpen in de stijl van het verhaal en het boek.

Procesfotos

Het resultaat

‘Sibbe en Liefke, het verzonken Eiland Bosch’ is een prachtig  prentenboek geworden dat mooi laat zien hoe offline gamification toegepast kan worden. Op speelse wijze begeleiden Sibbe en Liefke kinderen door hun zwemlessen heen, terwijl de bijpassende munten hen motiveren om zo ver mogelijk te komen met de zwemlessen. De platen van Edwin zijn warm, kleurrijk en sluiten perfect aan bij de beleefwereld van de doelgroep. Het zwemlesboek als geheel – met op de binnenzijde van de kaft een grote kaart van het Waddengebied, inclusief ‘Eiland Bosch’ – maakt zwemoefeningen grijpbaar en leuk voor jonge kinderen. Zo wordt zwemles pas echt een feest!

Productimpressie

Leer hoe wij de theorie en praktijk samenbrengen

Meer weten over dit project?

Neem contact op met Giel via giel@8dgames.nl

In de media

Ik heb een goed idee, wat nu?!