BUREAU DRUGSZAKEN

Ondermijning herkennen met een game

Samen met Bureau Drugszaken ontwikkelden we in 2019 een training in virtual reality: DrugsviewVR. In de VR-experience loop je rond in een kamer vol verdachte materialen en leer je alles over attributen die duiden op drugscriminaliteit. Maar hoe herken je nou van buitenáf of er in een bepaald pand ondermijnende criminaliteit plaatsvindt? In onze tweede game – te spelen op de laptop – leer je spelenderwijs welke signalen in de wijk duiden op hennepteelt, vervaardiging van synthetische drugs of uitbuiting. 

MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR:

De uitdaging

Ondermijnende criminaliteit is criminaliteit die de poten onder een veilige samenleving en rechtsstaat weg zaagt. Denk aan criminelen die gebruik maken van ‘gewone’ infrastructuren om hun criminele activiteiten te ontplooien, zoals het vestigen van een drugslab midden in een woonwijk of het samenwerken met het bedrijfsleven. Zo raken de ‘onderwereld’ en de ‘bovenwereld’ gevaarlijk dicht met elkaar verweven. Om dit te bestrijden, is het belangrijk dat we alert zijn op signalen die ons verklappen dat er iets niet pluis is in de wijk of op het werk.

Het concept voor de Ondermijningsgame: als speler kies je een locatie en krijg je de opdracht om een aantal ‘plussen’ (signalen die duiden op ondermijning) te zoeken. De successen worden opgeslagen en vervolgens genereert het spel op basis van de kennis die je hebt opgedaan een nieuw level, met nieuwe plussen op een andere locatie. Technisch was deze vorm van adaptiviteit best een uitdaging. We moesten hiervoor een speciaal ‘dynamic content delivery system’ ontwikkelen die elementen in wisselende volgordes op wisselende locaties weergeeft, zodat het spel uitdagend blijft en zich aanpast aan het niveau van de speler.

Een andere spelvorm die binnen de game mogelijk is: je wordt gedropt op een willekeurige plek op de kaart, waar je op verkenning gaat om ‘plussen’ te zoeken. Uiteindelijk is aan jou het besluit: moet er aangifte gedaan worden van het vermoeden van ondermijning, of niet?

spel over ondermijning

“Wij hebben 8D Games leren kennen als een groep jonge energieke ondernemers. Het team brengt creatieve ideeën voort en ze zijn altijd bereid om net een stap extra te doen.”

Jon Warmerdam,
Bureau Drugszaken

ondermijning game politie

Het proces

Voor de ontwikkeling van deze nieuwe game konden wij opnieuw vertrouwen op de inhoudelijke expertise van Jon en Johan Warmerdam van Bureau Drugszaken. Zij houden zich al jaren bezig met het verspreiden van kennis over drugscriminaliteit op vernieuwende manieren. Samen hebben ze meer dan veertig jaar politie-ervaring. Tijdens de ontwikkeling is het concept van het spel voorgelegd aan de doelgroep. Er bleek veel behoefte te zijn aan deze interactieve vorm van leren over ondermijnende criminaliteit, en hoe je signalen van ondermijning kunt herkennen.

Procesfotos

Het resultaat

De Ondermijningsgame is een spannende en leerzame tool voor iedereen die een signalerende functie vervult. Denk aan politieagenten en brandweermensen, maar óók aan medewerkers van woningbouwverenigingen en verzekeraars. Voor een verkleining van ondermijnende criminaliteit is oplettendheid binnen al dit soort professies nodig. Wij zijn blij dat wij er met dit technisch uitdagende spel aan kunnen bijdragen dat steeds meer mensen signalen van ondermijning herkennen in hun eigen omgeving.

ondermijning herkennen game

Productimpressie

Leer hoe wij de theorie en praktijk samenbrengen

Meer weten over dit project?

Neem contact op met Bas via bas@8d-games.nl .

In de media

‘Te zien op markt in Zaandam: zo ziet een hennepplantage eruit en dit zijn de gevaren, Noord-Hollands Dagblad, april 2019.

Lees hier meer over de activiteiten van Bureau Drugszaken.

Bekijk hier de drugstraining in VR die we eerder i.s.m. Bureau Drugszaken ontwikkelden.

Ik heb een goed idee, wat nu?!