WELZIJNSORGANISATIE KEaRN

Serious game over armoede: BAAS

In Nederland groeit één op de zeven kinderen in armoede. Dit maakt een hoop gedachtes en emoties los. Niet alleen bij kinderen die zelf in armoede leven, maar ook bij kinderen die zien dat een klasgenootje of een buurtgenootje ermee te maken heeft. Voor welzijnsorganisatie KEaRN ontwikkelden wij een serious game die een gesprek over dit  thema op gang brengt en de resultaten op anonieme wijze in kaart brengt.

MOGELIJK GEMAAKT DOOR:

Het proces

De straat is afgezet en alle kinderen tussen de 8 en de 12 jaar uit de straat worden uitgenodigd. Ze krijgen allemaal een tablet met daarop het spel BAAS (Beweeg Ambulant Armoede Spel). In Baas loopt er een hondje door de straat in augmented reality. Het hondje leidt je afwisselend naar vragen over armoede en naar leuke spelletjes. De kinderen kunnen dus in hun eigen omgeving de serious game over armoede spelen. Wel zo vertrouwd natuurlijk.

Al snel zijn de kinderen druk in de weer. Penalties schieten terwijl Bonnie aan het keepen is, vragen beantwoorden over geld…  En dan snel weer verder, want Bonnie brengt je alweer bij het volgende onderdeel: touwtrekken!

De route is vooraf door de opbouwwerkers in de backend ingevuld. Zo zorgen we ervoor dat alles precies in de juiste straat past. Alle antwoorden van de serious game over armoede worden (AVG-proof) opgeslagen in een database. Op basis van de gegevens kan beter onderzoek gedaan worden naar de beleving omtrent armoede in de betreffende wijken. Zo heeft het spel nog meer impact.

“Plezier en sociaal nut ontmoeten elkaar in deze serious game en daar worden we bij 8D Games heel vrolijk van. Daarom werken we samen met KEaRN aan de doorontwikkeling van het spel.”

Maarten Stevens,
Eigenaar 8D Games

De uitdaging

We wilden de serious game over armoede zo aansprekend mogelijk maken voor de doelgroep. Daarom hebben we veel onderzoek gedaan naar wat kinderen van zo’n game willen en verwachten. Een groep kinderen heeft meegedacht over hoe de game eruit moest zien. Zij vonden bijvoorbeeld dat Bonnie een zwerfhondje moest zijn, in plaats van een kat, zoals we eerst bedacht hadden. Daarnaast hebben de kinderen het spel steeds getest en hebben we hun feedback serieus genomen. De kinderen vonden het belangrijk dat ze zélf hun trouwe viervoeter zouden kunnen maken. En zo geschiedde: in de serious game over armoede krijgt de speler de optie om kleuren, vlekken en patronen voor de vacht van het hondje te kiezen.

Procesfotos

Het resultaat

Ondertussen hebben al meer dan vijfhonderd kinderen het spel BAAS gespeeld en zijn er plannen om de game verder uit te bouwen. Dat is goed nieuws! Het zegt ons dat de serious game over armoede van toegevoegde waarde is. Zo dragen we een steentje bij aan een maatschappij waarin gemakkelijker wordt gesproken over dit soort onderwerpen.

Productimpressie

Leer hoe wij de theorie en praktijk samenbrengen

Meer weten over dit project?

Neem contact op met Giel via giel@8d-games.nl

In de media

Ik heb een goed idee, wat nu?!