FERS EN KONINKLIJKE BIBLIOTHEEK
Serious game over digitale privacy
Mediawijsheid is een belangrijk thema, ook voor jonge kinderen. Hoe leer je hen op een aansprekende manier dat in de online wereld voorzichtigheid en gezond verstand geboden is, zodat ze van jongs af aan bewust omgaan met hun digitale privacy? Met de Data Detox Game! Een serieus leuke surfgame voor kinderen van 8 tot 12 jaar die op speelse wijze complexe onderwerpen aansnijdt, van phishing tot internetcookies.
De uitdaging
FERS (voorheen Bibliotheekservice Fryslân) kwam bij ons met de wens hun eerder gerealiseerde ‘Data Detox Kit’ verder uit te bouwen met een educatieve game voor basisschoolkinderen. Al brainstormend met projectleider Jeroen de Boer zijn we op zoek gegaan naar manieren om lastige vraagstukken en thema’s te vertalen naar de belevingswereld van de doelgroep. Leerzaam en leuk moesten natuurlijk hand in hand gaan.
“De Data Detox Game is een perfecte trigger voor een gesprek over digitale privacy. Al tijdens de testmomenten waren de kinderen laaiend enthousiast om door te spelen.”
Jeroen de Boer,
Adviseur Innovatie bij Fers
Het proces
Met kinderen van basisschool Op ‘e Trije in Ferwert hebben we de conceptgame in verschillende stadia getest. Vinden ze het artwork leuk? Hoeveel uitleg hebben de kinderen nodig en in hoeverre begrijpen ze de boodschap van de game? (En niet onbelangrijk: moet er nog een ‘extra boest’ bij?!) De testen hebben ervoor gezorgd dat we samen met FERS tot een product zijn gekomen dat écht aansluit bij de belevingswereld van de doelgroep. Sterker nog: sommige kinderen konden niet wachten tot de lancering.
Procesfotos
Het resultaat
In de Data Detox Game zoek je, surfend over het web, naar de schat van een legendarische hacker. Maar pas op, er zijn andere kapers op de kust! Accepteer je alle cookies die je tegenkomt, puur om je tegenstanders voor te blijven? En geef je altijd persoonlijke informatie vrij wanneer je daarom gevraagd wordt? Tipje van de sluier: de beste schatzoeker is degene die weet wat ‘ie prijsgeeft…
De Data Detox Game werd gelanceerd in de Week van de Mediawijsheid, een landelijke themaweek waarop scholen aandacht besteden aan digitaal bewustzijn en mediaskills. De game is tot stand gekomen met steun van de Koninlijke Bibliotheek.
“We konden tijdens de ontwikkelfase vertrouwen op de expertise van 8D Games en daardoor de vaart maken die nodig was bij dit project.”
Wai-See Choo,
Adviseur Educatie Fers
Productimpressie
Meer weten over dit project?
Neem contact op met product owner Bas Altenburg
via bas@8d-games.nl.
De serious game over digitale privacy is gratis te spelen via de website van Data Detox Kit.
In de media
- Persbericht over de ontwikkeling van de Data Detox Game op de website van de Koninklijke Bibliotheek.
- Nieuwsbericht Data Detox Game Opgeleverd met cookietrommel op de website van Data Detox Kit.
- Data Detox Game op de website van de Week van de Mediawijsheid.