8D GAMES

AprilVR

Hoe zorg je ervoor dat je nauwkeurige diagnoses kan stellen als fysiotherapeut? En hoe geef je je cliënt leuke huiswerkoefeningen mee waarvan je tot in detail de verrichtingen kan zien? Dat is eenvoudig: met een virtual reality game voor nekklachten! 8D games heeft samen met fysiotherapeuten het product AprilVR gelanceerd. Hiermee kunnen nekklachten beter gediagnosticeerd en behandeld worden.

MOGELIJK GEMAAKT DOOR:

Het proces

Last hebben van je rug of nek kan je erg belemmeren in het dagelijks leven. Gelukkig zijn er fysiotherapeuten die gespecialiseerd zijn in het behandelen van die klachten. Om tot een juiste diagnose te komen, gebruikt de fysiotherapeut vaak een CROM. CROM staat voor ‘Cervical Range of Motion’. Dit is een instrument met daarop een aantal kompassen. Daarmee kan de bewegelijkheid van de nek gemeten worden. Je krijgt om je nek een soort ketting met daarin twee magnetische polen en zet de krom op je hoofd. Onder begeleiding van de fysiotherapeut doe je een aantal oefeningen terwijl de behandelaar de resultaten afleest.

trainen met virtual reality

Is er eenmaal een diagnose, dan krijg je vaak oefeningen mee die je thuis moet doen om je nekklachten te verhelpen. Die oefeningen zijn erg belangrijk, maar ook nogal saai. Bovendien kan de fysiotherapeut niet controleren of je de oefeningen doet en – nog belangrijker – of je ze thuis ook goéd doet. Door de oefeningen verkeerd te doen kun je zelfs je klachten verergeren.

Als je van een saaie oefening een leuke virtual reality game maakt, heb je een leuke en nauwkeurige oplossing die ook nog meetbaar is. Dat maakt het aanbieden van een behandeling op maat veel gemakkelijker.

Maarten Stevens,
Eigenaar 8D Games

De uitdaging

Een kompas is redelijk nauwkeurig. Maar een gyroscoop van een smartphone is vele malen nauwkeuriger. Zelfs tot vele cijfers achter de komma kan de gyroscoop meten wat er gebeurt. Zo kwamen we op het idee: wat nu als je een smartphone in een VR-bril houder zou doen? Het zit vast aan je hoofd en de gyroscoop meet elke beweging. Koppel de smartphone aan een backend en je krijgt in mooie grafieken te zien wat de bewegelijkheid van de nek is.
Met een smartphone kan men thuis gemakkelijk de oefeningen doen en bovendien kan alle oefendata doorgestuurd worden naar de fysiotherapeut.

Tijdens een test bleek de nauwkeurigheid nog maar eens. De proefpersoon zat met de kin op de borst en ging langzaam omhoog met het hoofd. Niks aan te zien. De grafiek echter liet zien dat de proefpersoon een kleine knik maakte om om een pijnlijke plek te gaan. Met het blote oog niet gezien, maar met de gyroscoop wél geregistreerd.

Procesfotos

Het resultaat

Om een virtual reality game voor nekklachten te maken is het natuurlijk erg belangrijk de oefeningen goed te snappen. Niet alle bewegingen zijn goed voor de behandeling. Wilde bewegingen kunnen het probleem zelfs erger maken dat het al was. Samen met de behandelaars hebben we een aantal virtual reality games bedacht en daarvan de beste virtual reality game uitgekozen. We hebben er rekening mee gehouden dat de doelgroep heel divers is: van jong tot oud, de game moest veel verschillende mensen aanspreken. Daarnaast wilden we de mogelijkheid verkeerde bewegingen te maken zo goed mogelijk uitsluiten.

Productimpressie

Leer hoe wij de theorie en praktijk samenbrengen

Meer weten over dit project?

Neem contact op met Maarten via maarten@8d-games.nl

Ik heb een goed idee, wat nu?!