Serious game met gebarentaal

In samenwerking met Stichting Pento ontwikkelen we een serious game met gebarentaal. Kinderen die slechthorend of doof zijn kunnen gebarentaal leren. Maar communicatie gaat natuurlijk tussen twee of meer personen, dus niet alleen het kind moet de gebarentaal leren. Ouders, opa en oma, broers en zussen, de oppas, buren, vrienden moeten zich verdiepen in gebarentaal om te communiceren met de kleine. Gebarentaal leren is best een beetje onwennig. Daarom kwamen we op het idee om een serious game met gebarentaal te ontwikkelen. Op deze manier kan men spelenderwijs kennis maken met gebarentaal.

Gebarentaal en mimiek

Gebarentaal gaat veelal om handbewegingen die symbool staan voor een woord. Dit komt erg nauwkeurig. Soms is een hand of vinger een kwartslag draaien genoeg om ineens een andere betekenis te krijgen.
Maar het draait niet alleen om gebarentaal bij de communicatie. De mimiek geeft in veel gevallen extra informatie en soms zelf cruciale informatie. Met de mimiek geef je bijvoorbeeld aan of iets wel of niet leuk was. Het gebaar blijft hetzelfde, het gezicht geeft de doorslag.

Dit betekent voor ons dat we een sensor moeten zoeken en daarnaast code moeten programmeren die zowel het gebaar als de mimiek moet kunnen herkennen. Dat is nogal een uitdaging, maar gelukkig een uitdaging die we met onze programmeurs aankunnen. We hebben natuurlijk al veel ervaring met serious games die gebruik maken van sensoren, dus een serious game voor gebarentaal is voor ons een uitdaging die we graag aan gaan!

Randvoorwaarden

Zoals altijd gaan we als 8D Games eerst onderzoek doen als we een serious game project starten. Tijdens dit project hebben we verschillende keren zelf ervaren hoe is het is om via gebarentaal te communiceren. Dat was enorm leerzaam voor ons want nu maakten we mee wat de eindgebruiker meemaakt. Als sprekend persoon voel je je namelijk ineens onthand als je over moet gaan op gebarentaal.
Wat we al snel merkten is dat niet alleen gebarentaal belangrijk is, maar dat er ook belangrijke randvoorwaarden zijn waar je aan moet voldoen. Hoe trek je de aandacht bijvoorbeeld van iemand die je niet hoort en niet naar je kijkt? Roepen heeft geen zin, zwaaien ook niet…
Daarnaast is het bijvoorbeeld niet slim om voor de zon te staan terwijl je gebarentaal doet. De ander kijkt dan tegen de zon in en zal moeite hebben je gebaren en mimiek goed te zien.

Een serious game voor gebarentaal kent dus nogal wat uitdagingen. Maar uitdagingen zijn er om overwonnen te worden. Ook deze serious game voor gebarentaal zal op termijn slechthorende kinderen en hun families helpen om beter met elkaar te communiceren.
Daar doen wij het voor!

Maarten Stevens