Serious game voor sociale verandering: armoedespel BAAS!

Vandaag is het Wereldarmoededag. Armoede is een onderwerp waar – juist in een rijk land als Nederland – nog altijd een taboe op rust. En dat terwijl 1 op de 9 Nederlandse kinderen opgroeit in een gezin met geldproblemen. Kan een serious game helpen om tóch een gesprek op gang te brengen, ook al is het onderwerp moeilijk of ongemakkelijk? Wij kunnen er kort over zijn: zeker! Aan de hand van onze serious game ‘BAAS’ leggen we uit hoe een serious game voor sociale verandering en een open gesprek kan zorgen.

Het probleem: armoede is moeilijk in kaart te brengen

In 2017 kwam welzijnsorganisatie KEaRN – actief in de Friese gemeentes Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel – bij ons met een probleem dat ons aan het hart ging: voor veel hulpinstanties is het lastig om armoede in kaart te brengen. Waarom? Mensen praten simpelweg niet graag over geldproblemen. Vaak weten ook buurtgenoten niet van elkaar wat er achter de voordeur speelt. Laat staan of er sociale of financiële problemen zijn. Dat is zonde, want samenhang en openheid in de wijk kunnen juist erg helpen bij het bestrijden van armoede. Wordt er eerlijk over dit soort onderwerpen gesproken, dan is het veel gemakkelijker om effectief hulp aan te bieden op de juiste plekken.

Buurt in beweging met BAAS!

Om hier verandering in te brengen, hebben we samen met KEaRN, NHL Stenden en – het allerbelangrijkst – heel veel enthousiaste kinderen de serious game ‘BAAS‘ (Beweeg Ambulant Armoede Straatspel) ontwikkeld. Kinderen van 8 tot 12 jaar gaan in deze vrolijke augmented reality game* samen met het hondje Bonnie op pad in een vertrouwde omgeving: hun eigen wijk. Onderweg komen er allerlei sportieve opdrachten en vragen voorbij. En soms heb je daarbij echt de hulp van die leuke buurvrouw of dat nieuwe buurjongetje nodig. Het spel brengt zo spelenderwijs buurtgenoten – jong en oud – met elkaar in gesprek. Over leuke en gekke, maar soms zeker ook over moeilijke dingen.

 

*Augmented reality (AR), wat is dat eigenlijk? Heel kort: AR is het toevoegen van digitale game-elementen aan de werkelijkheid met een tablet of smartphone. AR is de perfecte manier om de offline wereld met elkaar te verbinden en mensen – letterlijk – in beweging te brengen, bleek ook bij BAAS.

Serious game voor sociale verandering

De serious game ‘BAAS’ heeft op drie manieren impact. Het spel versterkt spelenderwijs de band in de buurt en stimuleert beweging in de buitenlucht. Daarnaast geeft het armoedespel instanties handvatten om sociale problematiek beter te onderzoeken. De informatie die tijdens het spelen van de game aan het licht komt, wordt namelijk (uiteraard anoniem en AVG-proof) opgeslagen in een database. Dit helpt om de beleving van armoede en sociale problematiek beter in kaart te brengen en – uiteindelijk – te zorgen dat er op de juiste manieren ondersteuning geboden kan worden.

Spelenderwijs ontwikkelen werkt zo op alle niveaus door: van de ontwikkeling van de game in samenwerking met kinderen tot het verzamelen van speelresultaten waar professionals weer op verder kunnen bouwen. Zo ontstaat in het ideale geval een infinite loop van spelen, leren en verbeteren.

Het effect van BAAS met eigen ogen zien? KEaRN maakte deze mooie video over Sven en Chiel, die het spel vorig jaar speelden in hun woonplaats Hurdegaryp.

Doorontwikkeling armoedespel BAAS

Ondertussen is BAAS al door meer dan vijfhonderd kinderen gespeeld. Plezier en sociaal nut ontmoeten elkaar in deze serious game en daar worden we bij 8D Games heel vrolijk van. Daarom werken we samen met KEaRN aan de doorontwikkeling van het spel. Want eigenlijk zouden natuurlijk niet alleen inwoners van Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel profijt moeten hebben van deze serious game, maar kinderen en gezinnen door heel Nederland. Binnenkort meer!

Ook op zoek naar een serious game die kan helpen bij een sociaal vraagstuk? Neem contact met ons op via info@8d-games.nl of +31 58 843 57 57.