Serious Innovation

Het glazen huis staat dit jaar in Leeuwarden, de thuisbasis van 8D Games. Serious Innovation is een actie die opgezet is om geld op te halen voor Serious Request. Het concept is simpel maar doeltreffend: stel 50 creatieven beschikbaar aan bedrijven en instellingen om innovatieve vraagstukken op te lossen. De bedrijven en instellingen huren dus een creatief team voor een dag en het geld dat ze betalen komt 100% ten goede van Seriosu Request.

seriousinnovation
De cheque met daarop 15.035 euro voor Serious Request

Op 12 oktober is Serious Innovation geweest in het Cryslatic in Leeuwarden en creatievelingen bogen zich over vragen van onder andere Rijkswaterstaat, Het Rode Kruis, Zorggroep Alliade en Staatsbosbeheer. De opbrengst van de dag was 15.035 euro voor het goede doel. Een mooi succes dat smaakt naar meer.

Serious Gamification

Tijdens een van de sessie mocht ik me samen met anderen buigen over een vraag van Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat wil de kennis en informatie van de klant, de gebruiker van de snelwegen benutten in hun werk. Maar hoe doe je dat?
Zo stuurt Rijkswaterstaat inspecteurs op pad om gevaarlijke situaties op te zoeken en kapotte lampen te rapporteren. Maar dat is intensief en eigenlijk ook niet nodig. Er zijn immers miljoenen mensen die elke dag op elk weggetje komen en dagelijks zien wat gevaarlijk of kapot is. Waarom niet die kennis, die toch al aanwezig is, gebruiken?!
Je kan denken aan een app waarbij men dit melden kan. Echter door gamification te gebruiken kun je dit nog succesvoller maken. Maak er een competitie van wie de meeste situaties rapporteert? Of maak verschillende clusters van soorten meldingen en maak targets die extra waardering of punten opleveren. Bijvoorbeeld als iemandΒ  uit elk cluster een melding heeft gedaan of bijvoorbeeld in elke provincie iets gemeld heeft geeft dit een extra hoge score. Zo stimuleer je mensen actief op zoek te gaan en doet het publiek het werk voor je.

Dit was een van de vraagstukken waar bij Serious Innovation aan gewerkt werd. Het was een mooie maar vooral een goede dag. Er is veel geld opgehaald voor het goede doel en een aantal bedrijven hebben weer innovatieve stappen kunnen zetten.
Al met al de complimenten naar de sponsors en organisatoren van deze dag. Dat er nog vele Serious Innovastion evenementen mogen volgen!

Maarten Stevens