Vallen en opstaan geeft energie!

“Maak je niet zo druk, het is maar een spelletje”.

Iedereen kent wel die situatie waarbij mensen zo fanatiek bezig zijn met een spel dat het lijkt of dat hun leven er vanaf hangt. Hoe kan het dat een fictief spel zoveel emotie kan oproepen, terwijl we echt wel weten dat het om een spel gaat? Waarom maken mensen zich zo druk over een potje voetbal, terwijl ze op hun werk nauwelijks de motivatie kunnen vinden om de dag door te komen? Wat zorgt er nu voor dat spelletjes zoveel meer emotie oproepen en energie geven dan onze dagelijkse taken?

Om hier een antwoord op te kunnen geven, moeten we terug in de tijd.
Als je de geschiedenis erop naleest, zal je ontdekken dat de mens lange tijd (ongeschreven geschiedenis; prehistorie) leerde door ervaring op te doen in de praktijk; met vallen en opstaan.

Pas sinds een paar duizend jaar worden er zaken op papier gezet, waarbij aanvankelijk alleen een kleine groep wijze (veelal) mannen bezig waren met geschiedfilosofie en wetenschap, vaak in dienst van grote leiders of werkzaam in kloosters.

De laatste 150 jaar heeft het onderwijs, het leren vanuit boeken, meer en meer een vlucht genomen. Wat daarbij is gebeurd, is dat we het leren met ‘vallen en opstaan’ hebben ingewisseld voor het leren om ‘niet te vallen’.

En juist dat is de achilleshiel van het tegenwoordige leren. Mensen willen juist ervaren, mensen willen vallen, en mensen willen leren om zelf weer te gaan staan. Zeker in deze tijd waar zelfstandigheid een groot goed is geworden.

Mensen willen strijden, ervaren en winnen, of geassocieerd worden met een winnaar. Hierdoor gaat hun bloed sneller stromen en ontstaat er meer energie.

Dit is de belangrijkste reden waarom bijna alle vormen van games ontzettend populair zijn. Dit is ook de reden waarom wij van 8D Games er in geloven dat games veel meer leereffect bewerkstelligen dan een normale cursusdag voor je werk of lesdag op school.

Het is bizar, maar we moeten eigenlijk weer terug naar de prehistorie, naar de oorsprong van leren. Gewoon door ‘vallen en opstaan’. Dat geeft een onuitwisbare ervaring en onvoorstelbare energie.

Games zijn het middel om het principe van ‘vallen en opstaan’ weer te herintroduceren in een bedrijfswereld waar ‘vallen’ tegenwoordig niet meer mag.

Serious Games geven een veilige gelegenheid tot ‘vallen’ , maar hebben vooral ook het leereffect dat ‘opstaan’ heet. Omdat mensen dit zelf ervaren(en niet voorgeschreven krijgen), ontstaat er energie. En juist deze energie zorgt er voor dat mensen dagelijks met plezier naar school of naar hun werk gaan.

Dirk Horjus
8D Games