Virtual reality bij angst en pijn

Virtual reality was vroeger een toepassing die ver weg was van de dagelijkse realiteit. Maar door verschillende technologische ontwikkelingen waar onder de Oculus Rift is virtual reality steeds laagdrempeliger geworden. De kwaliteit van de brillen is enorm toegenomen en de kosten om een bril aan te schaffen zijn steeds lager geworden.
Dit geeft mogelijkheden voor toepassingen binnen serious gaming. Bijvoorbeeld bij toepassingen van virtual reality bij angst en pijn.

Oculus Rift

De Oculus Rift is de nieuwe revolutie die virtual reality bereikbaar heeft gemaakt. Waar er vroeger verschillende head-mounted displays waren is de Oculus geboren uit de onvrede over de kwaliteit van deze displays. In de Oculus zit een LCD voor je ogen waarbij elke ook door een andere lens kijkt. Door deze twee lenzen krijg je een realistisch 3D effect van grote kwaliteit. Al werd bekend dat de kwaliteit van de Oculus zoveel beter was dat de vraag naar de bril exponentieel toenam. Toen ze in augustus 2012 via kickstarter 250.000 dollar wilden ophalen haalden ze uiteindelijk 2,4 miljoen dollar op. Dat was genoeg om de ontwikkeling verder te verbeteren en dit jaar kocht Facebook voor 2 miljard het bedrijf.

Naast de grote kwaliteit is de Oculus Rift ook relatief goedkoop. Voor een paar honderd dollar kun je een Oculus kopen. Hierdoor is deze technologie dus financieel binnen bereik van particulieren gekomen, bijvoorbeeld de gamer. Er zijn dan ook veel toepassingen te bedenken voor virtual reality en games natuurlijk ook serious games.

Angst en pijn

Angstklachten als hoogtevrees, vliegangst of fobieën kennen als onderdeel van behandeling exposure. Angst is vooral te overwinnen door te ervaren dat het wel meevalt. Dat het vliegtuig niet neerstort en dat de spin je niet bijt. Veel van die behandelingen gebeuren natuurlijk in een kamer bij een psycholoog. Waar vind je dan zo gauw een spin of hoe oefen je met hoogtevrees?
Daar kan virtual reality je bij helpen. Zet de bril op en je waant je ergens anders. De bewegingen van je hoofd worden vertaald in wat je ziet dus zo kun je virtueel om je heen kijken.
Vooraf programmeer je de juiste bewerking, de spin, het vliegtuig met turbulentie, de grote mensenmassa en je hebt je exposure.

Bij pijn kan door virtual reality gedeeltelijk tot geheel worden weggenomen. Onderzoek wijt uit dat brandwond patiënten tot 70% minder pijn voelen als ze tijdens een behandeling een virtual reality game spelen. Dat is natuurlijk een hele mooie toepassing voor virtual reality.
Denk aan pijnlijke behandelingen, aan het bloedprikken van kinderen, allemaal mogelijkheden voor virtual reality. Met virtual reality zijn de hersenen zo bezig met de game dat andere prikkels veel minder waargenomen worden.

Virtual reality bij angst en pijn staat nog in de kinderschoenen. Het zal niet lang duren voor dat de eerste serious games de mogelijkheden van virtual reality bij angst en pijn. Maar 8D Games is niet van plan om dit af te wachten, wij zijn ondertussen zelf bezig met het ontwikkelen van virtual reality toepassingen. We houden u op de hoogte!

Maarten Stevens