Virtual Reality en Augmented Reality

We hebben het er twee weken geleden ook al even over gehad met ons artikel over de Microsoft Hololens.

Hierna vonden wij het belangrijk om ook even een stapje terug te gaan en de voorgangers van mixed reality onder de loep te nemen, namelijk Virtual Reality en Augmented Reality. Deze twee lijken veel op elkaar maar hebben toch heel andere toepassingen.

Virtual Reality

oculus

Virtual Reality is de variant die de laatste tijd steeds populairder wordt en meest recente ontwikkeling van de twee. deze zien we vaak terugkomen onder de namen Oculus Rift, Google Cardboard, Samsung VR enzovoorts. Deze vorm bestaat uit een simulatie van een virtuele wereld die aan de speler wordt gepresenteerd door middel van een scherm. Hiermee wordt de speler compleet visueel afgeschermd van de echte wereld.

Augmented Reality

 arto_header2

De dinoplaatjes van de AH die tot leven kwamen of Pokemon Go waar animaties in levensechte situaties worden geplaatst zijn voorbeelden van Augmented Reality. Augmented reality is zoals de term al aan geeft een manier waarbij de realiteit door middel van een scherm wordt aangepast.

Een hele trend

Virtual en Augmented Reality zijn technologieën die steeds vaker gebruikt worden en dit heeft een aantal redenen. De eerste is dat de speler echt meer betrokken raakt met het spel door de interactie. Daarnaast bieden deze varianten voor een scala aan nieuwe toepassingen, ook voor serious games. Denk hierbij aan een serious game waarbij de gebruiker zelf door een hele wereld kan lopen. Daar kan de speler om zich heen kan kijken waar spelelementen doorheen verwerkt zijn.

Met de komst van de Hololens en apps/toepassingen lijkt het erop dat het een trend is die voorlopig nog wel aanwezig zal zijn en uitbreiden. Wij merken nu ook dat er steeds meer toepassingen komen en er eigenlijk nog steeds geen limiet is bereikt. 

Conclusie

Eigenlijk is het lastig om Virtual Reality te vergelijken met Augmented Reality. Alhoewel ze met het beïnvloeden van de realiteit voor de gebruiker veel gelijkenis hebben. Dit dan ook de enige factor is die ze met elkaar gemeen hebben. Virtual en Augmented Reality zijn beiden opgepakt door grote spelers. Daardoor kennen beiden goede en grootschalige toepassingen. Het is echter het meest afhankelijk van de situatie en het doel waar het voor gebruikt moet worden.