De zin en onzin van mini games

Mini games zijn erg populair. Voor sommigen omdat ze minder duur zijn en daardoor voor veel klanten betaalbaar, voor anderen omdat ze simpel zijn en de speler niet veel tijd kosten om te leren.
Maar wat is nu precies een mini game en waar kun je het voor gebruiken? Daar zullen in dit blog dieper op in gaan.

De zin van een mini game

mini gameHet grote voordeel van een mini game is dat ze makkelijk speelbaar zijn. Ze kennen geen complexe besturing, ingewikkelde regels of talloze levels. Ze zijn dus gemakkelijk speelbaar, ook voor kinderen. Mini games kun je dus goed gebruiken als korte activiteit, bijvoorbeeld als korte kennismaking of als beloning. De korte kennismaking kan bijvoorbeeld zijn dan je op je website een kort spelletje hebt wat in essentie je product uit legt. Heb je een kapsalon? Zet een game in waarin men kapsels op model brengt. Je kan natuurlijk een animatie daarvoor gebruiken maar een game is interactief en dat beklijft toch beter.Β 
Als beloning kun je bijvoorbeeld een game inzetten na het voltooien van een droge vragenreeks. Als men de vragen beantwoord krijg je de mini game. Het liefst natuurlijk in het thema dat bij je product past!

De onzin van een mini game

Soms komen we mensen tegen die denken: als ik maar iets met mini games doe dan is het goed. Dat is natuurlijk niet zo. Ook een mini game moet aansluiten bij je doelstelling en je product. Anders sla je de plank volledig mis.
Daarnaast ben je niet klaar met een game op je website zetten. Het zal even leuk zijn voor de bezoekers maar daarna mist de diepgang. Maak er bijvoorbeeld een competitie van waarbij je elke maand de persoon met de highscore een prijs geeft. Een mini game op zich is nog niet veel. Zorg dat je de game inbed in een compleet aanbod van promotie wat elkaar versterkt.

Serious gaming en mini games

Vaak krijgen we de vraag of een serious game als mini game ook kan. Nu zullen we niet direct zeggen dat dit nooit kan maar bij 8D games geloven we dat een echte serious game meer diepgang moet hebben dan in een mini game past.
Vaak heb je meerdere thema’s, verschillende nuances en leermomenten en dat allemaal in een mini game stoppen is vragen om moeilijkheden. Of je doet een concessie aan de inhoud, wat dodelijk is voor een serious game. Of je doet een concessie aan de game vorm waardoor het vaak geen mini game meer is. Ons advies is dan ook: Pers je serious game niet in een format van mini game. Maar liever een goede serious game met voldoende diepgang.

Kortom: mini games kennen genoeg voordelen voor bedrijven en instellingen. Ze zijn laagdrempelig en zo geschikt voor promotie en beloningen. Maar het is zaak ze goed in te bedden in een completer aanbod om zo maximaal rendement te hebben.

Maarten Stevens