Hoe zorg je ervoor dat kinderen met vertrouwen en plezier naar zwemles gaan? Sportbedrijf Drachten, Zwemcentrum de Welle en Skander Marketing hadden daar mooie ideeën over: een gamification van de zwemles met een interactief zwemlesboek. ‘Sibbe en Liefke en het Verzonken Eiland Bosch’ is onlangs in een flinke oplage van de drukpers gerold. Edwin ten Wolde – Lead Artist bij 8D Games – verzorgde het ontwerp, van de prenten tot de munten. Designkeuzes maken die aansluiten bij de belevingswereld van de doelgroep, hoe doet hij dat eigenlijk?

Van tekst naar totaalconcept

Toen 8D Games bij de realisatie van het zwemlesboek werd betrokken, lag  het verhaal over Sibbe en Liefke er al. Daarnaast was er een eerste karakterschets van de hoofdfiguren: de zeehond Sibbe en de lepelaar Liefke. Edwin: ‘Met de tekstdocumenten en die eerste schetsen ben ik aan de slag te gaan. De overige verhaalpersonages heb ik from scratch ontworpen. Dat begint met een schets, vervolgens maak ik een lijntekening en als laatste vul ik het licht en de schaduwen in. In dit geval heb ik vrijwel alles handmatig gedaan in Photoshop. Karakters ontwerpen is wat ik het liefste doe, dus het was leuk om al die personages uit de wereld van Sibbe en Liefke tot leven te wekken.’

doelgroepgericht ontwerpen
Alle karakters op een rij: welkom in de wereld van Sibbe en Liefke

Doelgroepgericht ontwerpen

De prenten en karakters moesten in dit geval niet alleen de tekst goed visueel ondersteunen, maar ook een veilig en bemoedigend gevoel bij de kinderen oproepen: ‘zwemles kan best spannend zijn, maar met Sibbe en Liefke erbij komt het helemaal goed.’ Hoe verplaats je je als designer in een doelgroep die misschien ver van je af staat?

‘Er zijn een aantal min of meer logische ‘trucs’ die ervoor zorgen dat de platen jonge kinderen aanspreken,’ vertelt Edwin. ‘Denk dan aan ronde vormen, wat  minder details en ‘butsen’, warme kleuren, zachtere lijnen. Dat draagt allemaal bij aan een vriendelijk en warm beeld. Daarnaast is het belangrijk dat je in staat bent om je eigen smaak en ego opzij te zetten. Het gaat er bij zo’n project om dat de platen het juiste gevoel oproepen bij de doelgroep. Niet om wat jij zelf als designer mooi vindt.’

zwemles gamification
Van schets tot prent. Leuk detail: het schijnsel van het kaarsje is handmatig uitgewerkt en geeft de hele plaat een warme uitstraling

Toch blijft er altijd ruimte om te experimenteren, ook bij een concept dat voor een specifieke doelgroep bedoeld is. ‘Een harde grens tussen ‘kinderlijk’ en ‘volwassen’ is er natuurlijk niet,’ aldus Edwin. ‘Het is leuk om te spelen met kleine stijlkeuzes de uitstraling van het karakter compleet kunnen veranderen. Bijvoorbeeld subtiele wijzigingen aan de ogen, of het aanbrengen of inkleuren van een kledingstuk, net iets meer of minder gedetailleerd werken. Bij mijn karakters voor eZoon zie je bijvoorbeeld heel goed hoe méér detail – rimpeltjes, haartjes – onmiddellijk voor een compleet andere uitstraling zorgt. Dat moest ook: die karakters zijn bedoeld voor hoogopgeleide professionals. Het is altijd een uitdaging om te bepalen hoe je tot een goede aansluiting met de doelgroep komt, en waar de grens ligt.’

Zwemles gamification: munten verzamelen met uitdagingen

Het verhaal van Sibbe en Liefke begint met Liefke die een verdwaalde munt van het mysterieuze ‘Eiland Bosch’ vindt. Waar komt die munt vandaan? Op zoek naar de herkomst gaan de twee hoofdfiguren allerlei uitdagingen aan die overeenkomen met de opdrachten die kinderen tijdens de zwemles moeten uitvoeren: van door een hoepel zwemmen tot watertrappelen. Edwin: ‘Na het volbrengen van een uitdaging krijgen kinderen een fysieke munt die past bij het verhaal en de wereld van het verzonken Eiland Bosch. Het was leuk om ervoor te zorgen dat de munten precies passen bij de rest van het concept. Daarnaast hebben we het ontwerp van de map zelf – inclusief kaft met ‘eilandkaart’ – ingezet om het verhaal nog meer gestalte te geven.’

spelend leren zwemmenSpelenderwijs in beweging

Dit hele kalenderjaar draagt de gemeente Smallingerland de titel European City of Sport 2020. Al langere tijd wordt er actief gewerkt aan sportinnovaties en het in beweging brengen van alle inwoners van de regio. Wij mochten daaraan eerder ons steentje bijdragen met de app Missie0512, waarvoor Edwin ook de karakters ontwierp. De app verbindt alle sportactiviteiten in de omgeving en past – net als Sibbe en Liefke – gamification elementen toe om de gebruiker extra te motiveren. Benieuwd naar nog meer serious gaming projecten die mensen in beweging brengen? Neem een kijkje in ons portfolio.