Augmented reality
Met een smartphone of tablet leg je in een AR-game als het ware een ‘laagje’ over de werkelijkheid heen. Fantasierijke elementen, gewoon in je eigen wijk of huis. Een heel bekend voorbeeld is het spel Pokémon Go.
Missie Master brengt de digitale generatie in beweging met een beweegapp voor kinderen. Buurtsportcoaches voeren missies in en kinderen worden uitgedaagd – al spelend en bewegend – gadgets en medailles te verdienen voor hun eigen spion in de app.
Maarten denkt graag mee!
Kinderen in Nederland bewegen te weinig. Maar liefst 46% van de kinderen tot 11 jaar haalt de landelijke beweegrichtlijn niet. Een belangrijke factor die hierin meespeelt: kinderen brengen veel tijd door achter hun computers en telefoons. Maar wat nou als we juist die smartphone gebruiken om kinderen te motiveren weer lekker buiten te spelen?
Met Missie Master brengen we kinderen in beweging op een manier die aansluit bij hun belevingswereld. Via de app voeren ze spannende spionnenmissies uit in hun eigen buurt. Missie voltooid? Dan verdien je als speler gadgets voor je eigen spion. Gemeenten en (sport)organisaties door heel Nederland kunnen aansluiten met een eigen account.
In samenwerking met Sportbedrijf Drachten hebben we een eerste pilotversie van Missie Master gerealiseerd. Tijdens het ontwikkelproces werd de doelgroep intensief betrokken bij zowel het artwork als de gameplay. Wat voor karakters spreken hen aan? En wat voor kleuren en stijlen? Op basis van hun feedback en het gebruik in de regio Smallingerland is de app doorontwikkeld voor gebruik in heel Nederland. Via een gebruiksvriendelijke back-end kunnen sportcoaches eenvoudig zelf missies creëren voor hun eigen regio.
“Missie Master voegt veel extra’s toe aan onze activiteiten en biedt de mogelijkheid om alle losse activiteiten aan elkaar te koppelen. Ik merk dat kinderen het interessant vinden dat we middels missies, codes en medailles meer te bieden hebben dan alleen de activiteit of les.”
Buurtsportcoach
Missie Master wordt al ingezet door verschillende sportorganisaties in Noord-Nederland. En sinds de livegang zijn er ruim 13308 spannende spionnenmissies voltooid door kinderen die via hun buurtsportcoach met de app zijn gaan spelen! Niet alleen beweegmissies met GPS kregen een plek, maar ook vragen over leefstijl en voeding lenen zich prima voor een educatieve missie. Zo bevorderen we een actieve en gezonde leefstijl, van jongs af aan.
Neem contact op met Maarten over de mogelijkheden!
Begin met ons creatieve starttraject. Samen met jou, de doelgroep en alle andere betrokkenen leggen we een stevige fundering onder je serious game of gamification. Meer draagkracht, minder risico’s tijdens het ontwikkelproces.
Dit project draagt bij aan SDG #3 Good Health and Well-Being. Door Missie Master te spelen, worden kinderen gemotiveerd om te sporten door interessante (online) uitdagingen aan te bieden. Om deze uitdagingen te voltooien, moeten kinderen fysieke bewegingen uitvoeren. Zo bevordert het spel een gezondere en energieke levensstijl bij kinderen.
Lees meer over games voor preventieve zorg
Met een smartphone of tablet leg je in een AR-game als het ware een ‘laagje’ over de werkelijkheid heen. Fantasierijke elementen, gewoon in je eigen wijk of huis. Een heel bekend voorbeeld is het spel Pokémon Go.
Gamification is het toevoegen van spelelementen aan een activiteit of omgeving die op zichzelf geen game is. Ook met kleine ingrepen kun je gedrag op een positieve manier beïnvloeden. Denk aan het visueel maken van vooruitgang en het belonen van samenwerking.
Serious games voor de zorg maken hun opmars. Maar heb je zelf nog nooit zo’n game gebruikt, dan blijft het hele idee toch wat abstract. Wat voor meerwaarde hebben games voor de zorg en welke concrete voorbeelden zijn er al? Laat je inspireren door cases uit ons portfolio.