Wie in de zorg werkt, zal de term ‘serious gaming’ de afgelopen jaren vast wel eens zijn tegengekomen. Ik kan me goed voorstellen dat je niet direct een concreet beeld hebt van wat serious gaming precies inhoudt. Laat staan welke toepassingsmogelijkheden het heeft binnen jouw vakgebied. Misschien denk je zelfs: ‘Gamen, dat is toch iets voor kinderen? Hoe relevant is dit voor onze praktijk?’ In dit artikel neem ik je mee in de wereld van serious gaming binnen de zorgsector. Wat omvat het precies? Hoe kan het van waarde zijn? Welke praktijkvoorbeelden bestaan er? De reden dat serious gaming in de zorg steeds vaker wordt toegepast, is dat zorg en games elkaar heel goed aanvullen. Sterker nog: games maken de zorg beter en goedkoper. Ik leg op deze pagina graag uit waarom.

Verteld door: Maarten Stevens

Wat is serious gaming?

Games spelen handig in op hoe mensen in elkaar zitten. Een praktisch voorbeeld: Ik wil mijn dochter naar school brengen en ze moet haar glas melk nog leeg drinken. Maar dat duurt al een kwartier en we dreigen te laat te komen… Ik zeg tegen haar: ‘Ik denk niet dat jij dat glas in drie slokken op kunt krijgen.’ Wat gebeurt er dan? Je raadt het al: in twee slokken heeft ze haar melk op. Waarom lukte dat niet in een kwartier en toen ineens wel in tien seconden? Dat komt omdat ik haar uitgedaagd heb door te zeggen: jij kan dat niet. Het is heel menselijk om dan te willen laten zien dat je dat heus wel kunt.

In games kom je veel van dit soort mechanieken tegen, van heel simpel tot enorm vernuftig. Als je het spel klaar hebt en je bent tweede geworden, dan zal een deel van de mensen balen. Zij denken: ‘Ik wil eerste worden, ik doe het nog een keer!” Zo werkt het ook met beloningen in games. Haast automatisch ga je gedrag vertonen dat een beloning oplevert binnen de game. Zo bestaan er heel veel spelmechanieken waarvan we weten dat mensen erdoor gemotiveerd raken.

Als we die mechanieken bewust inzetten voor serieuze doelen in de zorg – zoals het verhogen van de therapietrouw – dan ontstaat er magie: je helpt mensen om sneller, effectiever en leuker te leren, herstellen of veranderen. En dat tijdens een activiteit die mensen ook nog eens een blij en positief gevoel geeft, want mensen maken de stof dopamine aan tijdens het gamen. Deze stof geeft je een gelukkig en tevreden gevoel. Daarom vinden veel mensen games ook zo leuk.

Serious games versus entertainment games

Wat is precies het verschil tussen een serious game en een entertainment game? Bij een entertainment game is het voornaamste doel dat je plezier hebt, terwijl een serious game als hoofddoel heeft de speler iets te leren of gewenst gedrag te laten vertonen. Dingen zoals schieten zullen dus ook niet snel voorkomen in een serious game – tenzij je bijvoorbeeld een game hebt waarin militairen schietvaardigheden kunnen oefenen. Dan zou je wel weer spreken van een serious game. Plezier en leren sluiten elkaar trouwens helemaal niet uit: een serious game is absoluut leuk en vermakelijk. Dat is juist waarom dit soort spellen zo effectief zijn!

Mijn eerste serious game speelde ik rond 1985 en was een topografie game waarin je met een helikopter naar verschillende plaatsen op de kaart moest vliegen. Zo leerde ik waar Warschau ligt. Een actieve en leuke manier van leren die ik veel heb toegepast in mijn werkzame leven, waaronder binnen mijn werk als therapeut in de GGZ. Juist daardoor zag ik al gauw de potentie van serious gaming in de zorg, zowel op het vlak van preventie als behandeling. Ik dacht bij mezelf: ‘Waarom houden we eigenlijk op met spelend leren na de basisschool?’ Dat wilde ik graag veranderen, zeker voor de zorgsector. Inmiddels bestaat 8D Games – het bedrijf dat ik in 2013 oprichtte – alweer tien jaar en hebben we een flink portfolio met serious games voor de zorg. Daar geef ik in de volgende alinea’s graag een inkijkje in, zodat je beter kunt inschatten op welke vlakken een serious game iets kan toevoegen aan jouw werkpraktijk.

Voorbeelden serious gaming in de zorg

Hieronder een drietal praktijkvoorbeelden uit de koker van 8D Games. Stuk voor suk games die duidelijk de meerwaarde van games in de zorg laten zien: voor patiënten, voor naasten en voor professionals. Allen met een eigen doel en op maat gemaakt.

Reanimatie van pasgeboren baby's, 8D Games, MCL, Zorginnovatie, serious games in de zorg

Reanimatie van pasgeboren baby's, 8D Games, MCL, Zorginnovatie, serious games in de zorg

Reanimatie, 8D Games, Virtual Reality in de Zorg

Reanimatie in virtual reality: game voor zorgprofessionals 

Serious gaming in de zorg biedt zeker niet alleen voordelen voor patiënten. Ook professionals kunnen het inzetten om nieuwe vaardigheden te oefenen. Zo werken we met de innovatieafdeling van het Medisch Centrum Leeuwarden aan een virtual reality game gericht op de reanimatie van pasgeboren baby’s. Deze training biedt doktoren en verpleegkundigen een toegankelijke manier om de procedures van pasgeborenenreanimatie te (blijven) oefenen. Het reanimeren van een pasgeboren baby is een situatie die niemand graag onder ogen ziet, maar waar zorgprofessionals wel goed op voorbereid moeten zijn. Samen met het MCL onderzoeken we hoe virtual reality kan bijdragen aan het aanleren en vooral het onderhouden van deze essentiële vaardigheid. 

Een dergelijke serious game biedt aanzienlijke voordelen voor zorgprofessionals:

1
Een realistische omgeving waarin situaties getraind kunnen worden die moeilijk na te bootsen zijn in de werkelijkheid.
2
Diverse scenario’s met actieve stressmomenten, waardoor professionals in verschillende situaties kunnen oefenen.
3
De mogelijkheid om kennis uit groepstrainingen regelmatig op te frissen op een eigen gekozen moment en tempo.

Het doel van de VR-training is niet om de traditionele training te vervangen, maar eerder om professionals te stimuleren deze vaardigheid regelmatig te onderhouden. In de virtuele realiteit kunnen zij op een realistische wijze en op zelfgekozen momenten de stappen en protocollen van pasgeborenenreanimatie doorlopen, zonder dat ze afhankelijk zijn van groepssessies.

De potentie van de innovatie werd snel opgemerkt en erkend: met het eerste prototype won initiator en kinderarts Marije Peters de Innovatie Challenge van OOR-NO. In 2024 werken we aan de doorontwikkeling van deze bijzondere serious game voor zorgprofessionals. 

Ondersteunde Communicatie Game 

Ondersteunde Communicatie (OC) omvat het gebruik van alternatieve communicatiemiddelen voor mensen die niet of moeilijk kunnen spreken. Voor mensen met een communicatieve beperking is het cruciaal dat hun omgeving bekend is met OC. Daarom hebben we samen met Deelkracht een mobiele game ontwikkeld die ouders, behandelaars een eerste succeservaring met OC biedt. Hiermee streven we ernaar om ook mensen met een meervoudige communicatieve beperking (CMB) een stem te geven.

In het najaar van 2023 werd de game gelanceerd in de Google Play Store en Apple App Store. In de eerste week werd de game al bijna 500 keer gedownload. En dat is ook direct de kracht van een dergelijke interventie. Het is laagdrempelig, want je kunt er thuis op je eigen apparaat mee aan de slag. Ouders/behandelaars en mensen met CMB ontdekken spelenderwijs en op een interactieve manier wat voor hen werkt. Vanuit die eerste kennismaking biedt de game handvatten om de stap te zetten richting meer specialistische OC-hulpmiddelen. 


Kortom: een serious game is een heel geschikt middel om zorg en tools dichter bij de mensen te brengen, zeker wanneer je te maken hebt met een complex zorgaanbod. Een game installeren en uitproberen is vele malen aantrekkelijker dan het doorlezen van een stapel folders of het doorkruisen van het land voor een adviesgesprek met een specialist. Die zaken zijn – uiteindelijk – alsnog nodig en wenselijk. Maar een serious game zoals de Ondersteunde Communicatie Game kan ontzettend veel betekenen voor het wegnemen van de eerste drempels.

Nederlands Ondersteund met Gebaren leren via een game: Handlantis 

In co-creatie van ouders met slechthorende kinderen hebben 8D Games en Pento Audiologisch Centrum in 2019 een serious game voor het leren van gebarentaal gemaakt. Meer specifiek: Nederlands ondersteund met Gebaren (NmG). Dit is gesproken Nederlands met begeleidende gebaren uit de Nederlandse Gebarentaal.

In de kleurrijke onderwaterwereld van Handlantis neem je de rol aan van verzorger van een vis met een gehoorbeperking. Als zeemeermin help je jouw buddy (met CI implantaat) met het opruimen van de kamer. Hierbij voer je situatie-gerelateerde gebaren uit voor een webcam. Elk gebaar is geselecteerd door experts en sluit goed aan bij het dagelijkse leven van slechthorende of dove kinderen. De game biedt ouders (en oppassers, grootouders of buren) de mogelijkheid om op hun eigen tempo te oefenen met gebaren. Immers: er komt al zoveel op hen af – en dan lijkt ook nog gebarentaal leren soms simpelweg even te moeilijk of te veel. De gebaren zijn verpakt in een visueel aantrekkelijk en leuk verhaal. Ook wordt de behandelde leerstof regelmatig opgefrist samen met de speler.

Hoewel het gebarenspel geen volledige gebarencursus vervangt, vormt ook dit spel een uitstekende eerste kennismaking met gebarentaal. Eentje die de stap naar een volledige cursus Nederlands ondersteund met Gebaren dichterbij brengt. Precies op een moment dat vele ouders, verzorgers en kinderen wel een positief steuntje in de rug kunnen gebruiken. Ook dat is serious gaming voor de zorg! 

Meer voorbeelden van games voor de zorg

Er zijn uiteraard nog veel meer voorbeelden van serious gaming in de zorg te vinden op onze portfoliopagina. Er zijn talloze situaties te verzinnen waarin technieken uit games de zorg verder kunnen helpen. Denk aan een simulatie van een CT-scan die angst bij patiënten vermindert of aan revalideren na een operatie middels een spel. Denk aan een VR-training waarmee operaties geoefend kunnen worden of een e-learningtool die het aanleren van ingrepen vergemakkelijkt. Wat voor mij buiten kijf staat: serious gaming en de zorg – die twee gaan nog heel veel samen optrekken de komende jaren! 

Vragen? Of even sparren?

Bel 058 843 57 57

Mail maarten@8d-games.nl

Maarten denkt graag mee!

Abonneer je op onze nieuwsbrief